4 SID.ir | اپيدميولوژي آلودگي به شپش سر در دانش ‌آموزان مدارس ابتدايي دخترانه شهر قم، 1381
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اپيدميولوژي آلودگي به شپش سر در دانش ‌آموزان مدارس ابتدايي دخترانه شهر قم، 1381

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات بهداشتی بندرعباس، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران
 
چکیده: 

مقدمه: يکي از مکانهايي که در جوامع امروزي مي‌تواند باعث آغاز همه‌گيري شپش سر گردد مدارس به ويژه مدارس ابتدايي مي‌باشد. در اين تحقيق ميزان آلودگي به شپش سر (Pediculosis capitis) در دانش‌آموزان مدارس دخترانه شهر قم، با توجه به گزارشات اوليه از شيوع نسبتا بالاي آن در مدارس ابتدايي، در زمستان 1381 بررسي شد.
روش
کار: در اين مطالعه توصيفي 1650 نفر از 49458 دانش‌آموز مدارس ابتدايي دخترانه سطح شهر بطور تصادفي انتخاب و با روش مشاهده مستقيم کاملا معاينه شدند. سپس با کمک دانش‌آموزان و مربيان آنها نسبت به تکميل فرم مخصوص بررسي اقدام گرديد. سپس نتايج بوسيله روشهاي توصيفي ارائه شد و جهت بررسي عوامل موثر از آزمون کاي اسکوئر استفاده شد.
نتايج: در زمان انجام مطالعه 74 دانش‌آموز آلوده به شپش سر بودند و 131 نفر از
افراد سالم نيز سابقه ابتلاي به آن را داشتند. ميزان آلودگي در مدارس ابتدايي دخترانه شهر قم 4.5 درصد محاسبه شد و بيشترين نسبت آلودگي در پايه چهارم دبستان (7.4%) ثبت گرديد. با توجه به تعريف مرکز ملي مبارزه با آلودگي به شپش سر ايالات متحده امريکا که شيوع 5 درصد آلودگي و بالاتر به شپش سر را اپيدمي مي‌داند. وضعيت مدارس ابتدايي دخترانه شهر قم از نظر شيوع شپش سر نگران‌کننده بود. بر اساس آزمون X2 آلودگي به شپش سر با ميزان تحصيلات و شغل مادر، بعد خانوار، پايه تحصيلي، استفاده مشترک از وسايل شخصي، بلندي يا کوتاهي مو، سابقه ابتلاي قبلي و نوع محل سکونت دانش‌آموز ارتباط مستقيم داشت (P<0.05). ولي با شغل و تحصيلات پدر، وجود يا فقدان حمام در منزل و رعايت بهداشت فردي از سوي دانش‌آموز رابطه معناداري بدست نيامد.
نتيجه گيري: شيوع نسبتا بالاي شپش سر بين دانش‌آموزان شهر قم، همکاريهاي
بين جمعيتي بين آموزش و پرورش و مراکز بهداشتي را مي‌طلبد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 224
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی