برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي همه گيرشناسي ناتواني يادگيري املاء در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدائي شهر اهواز و اثر درمان چند حسي در كاهش ناتواني يادگيري املاء در آنان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

ناتواني يادگيري نوشتن يکي از اختلالات يادگيري بخصوص است که به درک با استفاده از زبان نوشتاري مربوط مي شود. براي تشخيص اين اختلال بايد مهارتهاي نوشتن کودک به طور قابل توجهي زير سن تقويمي، هوش و عملکرد تحصيلي وي باشد. اين اصطلاح اصولا افرادي را که به واسطه معلوليتهاي ديداري، شنيداري يا حرکتي، همچنين عقب ماندگي ذهني يا محروميتهاي محيطي، فرهنگي يا اقتصادي به مشکلات يادگيري دچار شده اند، شامل نمي شود. اين پژوهش با هدف بررسي همه گيرشناسي ناتواني يادگيري املاء در بين دانش آموزان دوره ابتدائي و بررسي تاثير روش ترميمي چند حسي در کاهش اين ناتواني انجام پذيرفته است. در اين پژوهش روش آزمايشي ميداني به کار رفته است که در آن از طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروههاي آزمايشي، گواه و گواه بهنجار استفاده شده است. نمونه مربوط به همه گيرشناسي 160 کلاس (شامل 4000 دانش آموز پسر و دختر) دبستانهاي اهواز بود که به صورت نمونه گيري مرحله اي انتخاب شدند. همچنين 180 دانش آموز به طور تصادفي ساده براي آزمون فرضيه ها گزينش شدند. براي جمع آوري داده ها از آزمونهاي تشخيصي اختلال املاء، ماتريسهاي پيشرونده ريون، آزمون املاء و بررسي پرونده تحصيلي دانش آموز استفاده شد. يافته هاي اين پژوهش نشان داد که ميزان همه گيرشناسي ناتواني يادگيري املاء 7 درصد است. ميزان همه گيرشناسي ناتواني يادگيري املاء در دانش آموزان پسر نسبت به دختر (7.6 درصد در مقابل 6.4 درصد) بيشتر است. نتايج حاصل از اجراي آزمايش روش ترميمي چند حسي نشان داد که استفاده از اين روش به صورت معني داري باعث کاهش اختلال املاء مي گردد و پس از يک ماه پيگيري نتايج حاصل از مداخله نسبتاً پايدار بودند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شهنی ییلاق، م.، و کرمی، ج.، و شکرکن، ح.، و مهرابی زاده هنرمند، م. (1382). بررسی همه گیرشناسی ناتوانی یادگیری املاء در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدائی شهر اهواز و اثر درمان چند حسی در کاهش ناتوانی یادگیری املاء در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی, 10(4-3), 129-144. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=5605



Vancouver : کپی

شهنی ییلاق منیجه، کرمی جهانگیر، شکرکن حسین، مهرابی زاده هنرمند مهناز. بررسی همه گیرشناسی ناتوانی یادگیری املاء در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدائی شهر اهواز و اثر درمان چند حسی در کاهش ناتوانی یادگیری املاء در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. 1382 [cited 2021September20];10(4-3):129-144. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=5605



IEEE : کپی

شهنی ییلاق، م.، کرمی، ج.، شکرکن، ح.، مهرابی زاده هنرمند، م.، 1382. بررسی همه گیرشناسی ناتوانی یادگیری املاء در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدائی شهر اهواز و اثر درمان چند حسی در کاهش ناتوانی یادگیری املاء در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی, [online] 10(4-3), pp.129-144. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=5605.



 

 
بازدید یکساله 415 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی