برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1382 , دوره  17 , شماره  2 ; از صفحه 190 تا صفحه 200 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي كيفي تناسب اراضي دشت چاه شور ايرانشهر براي كشت آبي گندم، جو و يونجه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
ارزيابي كيفي تناسب اراضي برآورد كارايي اراضي براي استفاده هاي خاص بدون در نظر گرفتن مقادير عملكرد و فاكتورهاي اجتماعي - اقتصادي است كه نتايج اين نوع ارزيابي بصورت اصطلاحات كيفي (كلاسهاي اراضي) مشخص مي شود. هدف از اين تحقيق ارزيابي تناسب كيفي واحدهاي اراضي موجود در دشت چاه شور واقع درغرب شهرستان ايرانشهر براي كشت آبي گندم، جو و يونجه بود. بدين منظور، ابتدا مطالعه خاكشناسي تفصيلي در منطقه مورد مطالعه انجام گرفت كه 9 سري خاك 15 فاز سري تشخيص داده شد. سپس فازهاي موجود درهر سري خاك به عنوان واحدهاي تناسب اراضي انتخاب شدند. مبناي ارزيابي اراضي براساس چهارچوب فائو وروش پيشنهادي سايز بود. احتياجات رويشي هر يك از تيپهاي بهره وري مورد نظر از جداول ارائه شده توسط سايز و همكاران و گيوي استخراج گرديد. در نهايت ارزيابي كيفي تناسب اراضي با استفاده از دو روش محدوديت ساده و پارامتريك (با استفاده از معادله ريشه دوم) در سطح تفصيلي و با مقياس1/20000 از طريق مقايسه خصوصيات اقليم، خاك و توپوگرافي با احتياجات رويشي محصولات مورد نظر انجام گرفت. نتايج نشان داد كه خصوصيات اقليمي در رشد و توليد محصولات مورد نظر در منطقه مورد مطالعه محدوديتي ايجاد نمي كنند، ولي برخي از خصوصيات خاك و توپوگرافي عامل محدود كننده توليد محصولات هستند. عوامل محدود كننده توليد براي محصول گندم بافت خاك، مقدار سنگريزه و توپوگرافي ميباشد. در مورد يونجه سيلگيري توپوگرافي و دربرخي از واحدهاي اراضي شوري، بافت خاك و مقدار سنگريزه عوامل محدود كننده توليد محصول هستند. همچنين در تمام واحدهاي اراضي كلاس تناسب براي توليد محصول گندم همانند كلاس تناسب براي توليد محصول جو است. ارزيابي كيفي تناسب اراضي با استفاده از دو روش محدوديت ساده و پارامتريك براي سه محصول فوق در اكثر واحدهاي اراضي نتايج مشابهي را نشان مي دهد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 305
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی