نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1397 , دوره  4 , شماره  14 ; از صفحه 111 تا صفحه 148 .
 
عنوان مقاله: 

غربي زدايي سينما، لزوم بازانديشي در شيوه هاي انديشيدن، نظريه پردازي و فيلم سازي غيرغربي (با تاکيد بر سينماي عباس کيارستمي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه سینما، دانشگاه هنر، تهران، ایران
 
چکیده: 
در دهه پنجاه ميلادي، فيلم هاي متمايز غيرغربي، توجه بسياري از مردم جهان را به خود جلب کرد. ازآن پس، رويکردهاي مطالعاتي متفاوتي براي شناخت و تحليل اين فيلم ها و نيز مقاومت در برابر سينماي غرب به وجود آمد، ازجمله مي توان به «سينماي سوم»، «سينماي دياسپوريک»، «سينماي پسااستعماري»، «نظريه امپرياليسم رسانه اي» و ... اشاره کرد. نگارندگان معتقدند اين رهيافت ها در طي زمان، با توجه به تغييرات سياسي، اقتصادي، ارتباطي به خصوص بالا رفتن سواد رسانه اي، ايجاد و گسترش شبکه هاي توزيع رسانه اي و ... ديگر آن کارآمدي سابق را ندارند. در اين مقاله کوشش شده با مرور و کنکاش در اين رويکردها، آن ها را نقد، و با بررسي وضع موجود در جريان هاي مختلف مطالعات سينمايي، لزوم بازانديشي در اين رويکردها را تبيين کنيم. در اين پژوهش نظري، که با روش مونتاژ و با استفاده از منابع کتابخانه اي صورت گرفته، در پي آنيم که لزوم عبور از دوقطبي رايج غرب/ ديگري را که مبناي نظري جريان هاي پيشين مقاومت در برابر غرب در طول تاريخ سينما است، يادآوري کنيم و نشان دهيم غربي زدايي مطالعات فيلم به عنوان روشي نوخاسته براي مقاومت در برابر سينماي غرب چگونه هدف خود را مرکززدايي از غرب قرار داده است نه طرد غرب يا جابه جايي مرکزها. با غربي زدايي مطالعات فيلم درمي يابيم سينماي غرب نيز سينمايي است در کنار سينماهاي ديگر که هويت و ارزش دارد و در دنياي چندکانوني و چندفرهنگي حاضر مي تواند حضوري زايا، پويا و عادلانه داشته باشد. نظريه پردازان معاصر فيلم قبل از نقد و تحليل هر فيلم لازم است زمينه فرهنگي آن را بشناسند تا بتوانند به درک نزديکي از هويت خاص آن نائل آيند. در اين پژوهش سينماي عباس کيارستمي از منظر غربي زدايي بررسي شده است. کيارستمي با تکنيک هايي همچون کندي ريتم، نماهاي طولاني، استفاده حداقلي از موسيقي و ديگر تکنيک ها، توانسته است تفاوت فيلم هاي خود را با فيلم هاي غربي به رخ بکشد، همچنين با الهام شعر ايراني (کهن و معاصر)، نمايش هاي آييني (همچون تعزيه)، و ديگر آثار فرهنگي ايراني اسلامي، توانسته است به سينمايي دست يابد که هدفش، برخلاف سينماي رايج که سرگرمي است، وادار کردن مخاطب به انديشيدن است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، س.، و اسفندیاری، ش.، و پیراوی ونک، م.، و شایان، س. (1397). غربی زدایی سینما, لزوم بازاندیشی در شیوه های اندیشیدن, نظریه پردازی و فیلم سازی غیرغربی (با تاکید بر سینمای عباس کیارستمی). مطالعات رسانه های نوین, 4(14 ), 111-148. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356090



Vancouver : کپی

حسینی سیدعماد، اسفندیاری شهاب، پیراوی ونک مرضیه، شایان سناء. غربی زدایی سینما, لزوم بازاندیشی در شیوه های اندیشیدن, نظریه پردازی و فیلم سازی غیرغربی (با تاکید بر سینمای عباس کیارستمی). مطالعات رسانه های نوین. 1397 [cited 2022August17];4(14 ):111-148. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356090



IEEE : کپی

حسینی، س.، اسفندیاری، ش.، پیراوی ونک، م.، شایان، س.، 1397. غربی زدایی سینما, لزوم بازاندیشی در شیوه های اندیشیدن, نظریه پردازی و فیلم سازی غیرغربی (با تاکید بر سینمای عباس کیارستمی). مطالعات رسانه های نوین, [online] 4(14 ), pp.111-148. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356090.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 140 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی