نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  4 , شماره  2 ; از صفحه 14 تا صفحه 24 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير مداخله مبتني بر نظريه ذهن و آموزش مهارت هاي اجتماعي بر نشانه هاي کودکان مبتلا به اختلال رفتار هنجاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: با توجه به مشکلات کودکان با اختلال رفتار هنجاري در شناخت اجتماعي و نظريه ذهن، هدف از اجراي اين پژوهش بررسي تاثير مداخله مبتني بر نظريه ذهن و آموزش مهارت هاي اجتماعي بر نشانه هاي کودکان مبتلابه اختلال رفتار هنجاري بود.روش: روش پژوهش از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماري شامل تمامي کودکان مبتلابه اختلال رفتار هنجاري پسر 11-7 سال شهر مشهد در سال 1395 بود که از بين آنها 22 نفر با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي دومرحله اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون نظريه ذهن (استيرنمن، 1999) و مقياس مهارت هاي اجتماعي (ماتسون، 1983) فرم کودکان بود. آزمودني ها گروه آزمايش در 12 جلسه 45 دقيقه اي به صورت گروهي تحت آموزش قرار گرفتند. داده ها سه هفته بعد از اتمام جلسات با استفاده از آزمون تحليل واريانس تحليل شد.يافته ها: نتايج نشان داد که مداخله نظريه ذهن و آموزش مهارت هاي اجتماعي توانسته است مهارت هاي اجتماعي و مولفه هاي نظريه ذهن کودکان را افزايش دهد و اين تغييرات موجب کاهش نشانه هاي اختلال رفتار هنجاري در آزمودني ها شد (p<0.001).نتيجه گيري: بر اساس نتايج پژوهش حاضر مي توان استنباط کرد که آموزش نظريه ذهن و مهارت هاي اجتماعي با افزايش شناخت اجتماعي و مهارت هاي بين فردي باعث مي شود نشانه هاي اختلال رفتار هنجاري کاهش يابد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فرخی، ح.، و مصطفی پور، و.، و سهرابی، ف. (1396). تاثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن و آموزش مهارت های اجتماعی بر نشانه های کودکان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری. سلامت روان کودک (روان کودک), 4(2 ), 14-24. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=309974



Vancouver : کپی

فرخی حسین، مصطفی پور وحید، سهرابی فرامرز. تاثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن و آموزش مهارت های اجتماعی بر نشانه های کودکان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری. سلامت روان کودک (روان کودک). 1396 [cited 2022August17];4(2 ):14-24. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=309974



IEEE : کپی

فرخی، ح.، مصطفی پور، و.، سهرابی، ف.، 1396. تاثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن و آموزش مهارت های اجتماعی بر نشانه های کودکان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری. سلامت روان کودک (روان کودک), [online] 4(2 ), pp.14-24. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=309974.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 115 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی