4 SID.ir | هويت ملي در کتب مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

هويت ملي در کتب مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران
 
چکیده: 

حفظ و بازتوليد هويت ملي از مهم ترين نقش هاي آموزش و پرورش رسمي به شمار مي آيد. پژوهش حاضر با هدف تحليل اين نقش، به بررسي مفهوم هويت ملي در کتب مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي مي پردازد. در اين راستا، کتب جديدالتاليف مطالعات اجتماعي دوره تحول بنيادين نيز مورد ارزيابي قرار مي گيرند. روش تحقيق، تحليل محتواي کمي و کيفي است و واحد تحليل، مضمون مي باشد. ابعاد هويت ملي در اين پژوهش عبارتند از: نماد، ارزش، ميراث فرهنگي، مشاهير و شخصيت ها، وقايع و رخداد هاي ملي. جامعه آماري شامل دو کتاب مطالعات اجتماعي پايه سوم و ششم ابتدايي و بخش تعليمات مدني از کتاب مطالعات اجتماعي پايه چهارم و پنجم در سال تحصيلي 93-1392 است. نتايج تحليل کمي نشان مي دهد که 1171 مورد به مفهوم هويت ملي اشاره شده است. از اين مقدار %50.81 (595 مورد) به کتاب مطالعات اجتماعي پايه ششم تعلق دارد. در بين ابعاد هويت ملي، بعد ارزش هاي ملي با %45.94 (538 مورد) از بيشترين و بعد نماد ملي با %7.17 (84 مورد) از کمترين ميزان فراواني برخوردارند. تاکيد بر بعد ارزش ها به ويژه ارزش هاي اخلاقي و مذهبي، بي توجهي به شخصيت هاي معاصر در برخي ابعاد، گستردگي محدود زماني و... برخي نتايج تحليل کيفي مي باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 801
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی