4 SID.ir | تاثير آموزش از طريق كتابچه بر ميزان آگاهي و عملكرد بيماران استئوپوروتيك
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش از طريق كتابچه بر ميزان آگاهي و عملكرد بيماران استئوپوروتيك

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان کارگر شمالی، بیمارستان دکتر شریعتی، طبقه پنجم، مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران
 
چکیده: 

استئوپوروز يكي از بيماريهاي شايع و بدون علامت است. در ايران 50 درصد مردان بالاي 50 سال و 70 درصد زنان بالاي 50 سال مبتلا به استئوپوروز يا استئوپني هستند. با افزايش آگاهي جامعه مي توان تا حدود زيادي در جهت جلوگيري از ايجاد بيماري و يا كنترل عوارض آن گام برداشت كه اين هدف با امر آموزش ميسر مي شود.
هدف مطالعه تعيين
تاثير آموزش از طريق كتابچه بر ميزان آگاهي و عملكرد بيماران استئوپوروتيك مراجعه كننده به بيمارستان شريعتي بود.
اين بررسي از نوع مطالعات علوم پايه
(Experimental) و به صورت Self-control بود كه با استفاده از پرسشنامه استاندارد، ميزان آگاهي و عملكرد (قبل از آموزش به روش مصاحبه چهره به چهره و بعد از آموزش به روش تلفني) سنجيده شده و با روش آماري Mann-Whitney U test اطلاعات وارد شده به كامپيوتر تجزيه و تحليل گرديد. 340 نفر از مراجعه كنندگان به درمانگاه استئوپوروز بيمارستان شريعتي در اين مطالعه شركت نمودند. طبق بررسي انجام شده، آموزش از طريق كتابچه توانست نمره آگاهي جامعه را تا 24 درصد و نمره عملكرد را تا 16درصد افزايش دهد.
نتايج اين پژوهش
نشان مي دهد كه استفاده از كتابچه هاي آموزشي به عنوان يك ابزار آموزشي در افزايش آگاهي و عملكرد كافي نبوده و پيشنهاد مي شود كه جهت ارتقاي آگاهي و بهبود عملكرد از ساير شيوه هاي آموزشي مانند برگزاري جلسات همراه با ابزارهاي آموزشي مانند پوستر، فيليپ چارت و ... استفاده شود تا بيماران به حداكثر توانمندي در مراقبت از خود دست يابند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 132
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی