برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان اثر بخشي روش آموزش الفباي فارسي بر يادگيري دانش آموزان عقب مانده ذهني با استفاده از علائم و محركهاي خارجي (جايگاه سازي همراه با آوا)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

تحقيق حاضر به بررسي اثر بخشي روش آموزش الفباي فارسي (جايگاه سازي همراه با آوا) بر يادگيري دانش آموزان كم توان ذهني پرداخته است. هدف اصلي اين پژوهش اندازه گيري تأثير علائم و محرك هاي خارجي بر يادگيري است (كه به صورت نماد و نشانه به دانش آموزان نشان داده ميشود) و اين كه چه ميزان يادآوري مطالب آموختني را افزايش مي دهد و چه اندازه بر مدت زمان نگهداري داده ها در حافظه اثر مي گذارد. اين تحقيق در موفقيت واقعي، دو گروه كنترل و آزمايش را مورد مطالعه قرار داده و سعي داشته تا از دو روش تدريس، روش برتر را مشخص نمايد. جامعه آماري مورد نظر 70 نفر از دانش آموزان استثنايي دختر شهر كرمان بوده اند كه با استفاده از نمونه گيري تصادفي، يك نمونه به حجم 30 نفر انتخاب شده و به دو گروه آزمايش و كنترل تقسيم شده اند سپس حروف الفبا با روش متداول به گروه كنترل و روش جايگاه سازي همراه با آوا، به گروه آزمايش آموزش داده شد و سپس از آنها پس آزمون به عمل آمد. داده هاي به دست آمده از پيش آزمون و پس آزمون با استفاده از آمار توصيفي و همچنين از طريق آزمون T و ضريب همبستگي پيرسون و اسپيرمن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. در اين پژوهش هر چهار فرضيه، تحقيق تأييد شد. استفاده از راهبرد مرور ذهني، سازماندهي، به كارگيري علائم به عنوان محركهاي فراخوان و آموزش ريتميك و آهنگين در روش مورد مطالعه موجب گرديده است تا نه تنها يادآوري مواد نزد فراگير ساده تر باشد بلكه مدت زمان نگهداري اين اطلاعات را هم در حافظه افزايش دهد. اين نتيجه دانش آموز را قادر مي سازد تا حروف آموخته شده را با يكديگر تركيب نموده و كلمات بيشتري را به وجود آورده و در خواندن و نوشتن مهارت كافي كسب نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

علوی، س.، و ابوحیدری، ص. (1382). بررسی میزان اثر بخشی روش آموزش الفبای فارسی بر یادگیری دانش آموزان عقب مانده ذهنی با استفاده از علائم و محرکهای خارجی (جایگاه سازی همراه با آوا). دانشور رفتار, 10(3 (ویژه مقالات علوم تربیتی 1)), 39-50. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=2183



Vancouver : کپی

علوی سیدحمیدرضا، ابوحیدری صدیقه. بررسی میزان اثر بخشی روش آموزش الفبای فارسی بر یادگیری دانش آموزان عقب مانده ذهنی با استفاده از علائم و محرکهای خارجی (جایگاه سازی همراه با آوا). دانشور رفتار. 1382 [cited 2021September23];10(3 (ویژه مقالات علوم تربیتی 1)):39-50. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=2183



IEEE : کپی

علوی، س.، ابوحیدری، ص.، 1382. بررسی میزان اثر بخشی روش آموزش الفبای فارسی بر یادگیری دانش آموزان عقب مانده ذهنی با استفاده از علائم و محرکهای خارجی (جایگاه سازی همراه با آوا). دانشور رفتار, [online] 10(3 (ویژه مقالات علوم تربیتی 1)), pp.39-50. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=2183.



 

 
بازدید یکساله 761 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی