برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تشخيص عقب ماندگي ذهني براساس معيارهاي (انجمن امريكايي عقب ماندگي ذهني) در گروهي از دانش آموزان آموزشگاه هاي كودكان استثنايي اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

قلمرو تشخيص عقب ماندگي ذهني به معناي امروزي يكي از قلمروهاي مهم كاربرد يافته هاي تحولي در سطح روان شناسي باليني است. با توجه به اهميت شيوه هاي تشخيص عقب ماندگي ذهني، اين مقاله به بررسي تشخيص عقب ماندگي ذهني براساس معيارهاي انجمن امريكايي عقب ماندگي ذهني (American Association on Mental RetardationAAMR)) در گروهي از دانش آموزان آموزشگاه هاي كودكان استثنايي پرداخته است. بدين منظور 121 آزمودني به طور تصادفي با ميانگين سني 11 سال و 8 ماه از بين دانش آموزان مراكز آموزشي مناطق آموزش و پرورش اصفهان مورد مطالعه قرار گرفته اند. معيارهاي انجمن امريكايي عقب ماندگي ذهني در تشخيص عقب ماندگي ذهني به طور عمده عبارتند از: الف) بين مقياس رفتار سازشي لمبرت و آزمون وكسلر رابطه منفي وجود دارد. ب) بين مقياس سازشي لمبرت و بهره هوشي كلامي رابطه معكوس وجود دارد. ج) بين مقياس رفتار سازشي لمبرت و بهره هوشي غيركلامي رابطه معكوس وجود دارد. د) بين مقياس رفتار سازشي لمبرت و بهره هوشي كلي رابطه معكوس وجود دارد. در اين پژوهش، مقياس هوشي وكسلر و مقياس رفتار سازشي انجمن عقب ماندگي ذهني امريكا به عنوان ابزارهاي ارزشيابي مورد استفاده قرار گرفتند. داده هاي به دست آمده با بهره گيري از روشهاي آماري توزيع فراواني، ميانگين، انحراف معيار و ضريب همبستگي پيرسن تحليل شده اند. اين تحليلها نشان ميدهند كه بين پاره تستهاي وكسلر با مقياس رفتار سازشي لمبرت، رابطه منفي و معنادار (P<0.01) ديده ميشود. نتيجه پژوهش آن است كه معيارهاي تشخيص عقب ماندگي ذهني امريكا در تشخيص عقب ماندگي ذهني در كودكان ايراني معتبر است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 793
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی