برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مطالعه و بررسي نگرش متخصصان تربيت بدني به نقش رسانه هاي جمعي (راديو، تلويزيون و نشريات) در گرايش مردم به ورزش قهرماني و همگاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

رسانه ها و به ويژه تلويزيون، نقش زيادي در امر ورزش دارند، اما اين اثر با نيازهاي جامعه هماهنگ نيست. رسانه هاي جمعي به دليل صرفه اقتصادي ورزش قهرماني، به آن گرايش بيشتري دارند. از طرف ديگر، در سالهاي اخير مردم به دنبال فعاليتهاي تفريحي اند. هدف از اين تحقيق، مطالعه اثر رسانه ها بر ورزش همگاني و قهرماني و نيز يافتن رابطه ميان رسانه ها و ورزش بود. به اين منظور پرسشنامه هايي براي اعضاي هيات علمي تربيت بدني دانشگاه هاي سراسر كشور ارسال شده اين پرسشنامه ها قبلا توسط 34 تن از نمونه ها تكميل و اعتبار آنها با آلفاي كرونباخ 89% تاييد شده بود. 97 پرسشنامه تكميل شده مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد رسانه هاي جمعي اثر معني داري روي تغيير نگرش و رفتار مردم نسبت به ورزش كردن دارند. البته اين اثر در مورد گرايش ها (صرفا اعتقاد به فعاليت بدني) بيشتر بود. رسانه هاي جمعي به طور كلي ترجيح مي دهند به ترويج و نشر ورزش قهرماني بپردازند. دليل اين مساله سود اقتصادي حاصل از اين بخش از ورزش است. تحليل عاملي اطلاعات نشان داد مهمترين عامل موثر در ورزش همگاني و قهرماني، تاكيد همزمان روي هر دو آنهاست. رابطه كم (20 درصد) اما معني داري (P<0.01) بين توسعه ورزش همگاني و قهرماني و رسانه ها وجود دارد. اين يافته ها با پژوهشهاي قبلي همخواني دارد. 20% تغييرات در ورزش همگاني و قهرماني مربوط به رسانه هاست و 80 درصد باقيمانده به عوامل ديگري مربوط مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 457
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی