برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بنگاه اقتصادي، اهداف و محدوديت ها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

تئوري بنگاه و ديدگاه هاي سنتي، حداكثر كردن سود را تنها هدف بنگاه هاي اقتصادي مي دانند. فزوني تقاضا بر عرضه كالاها و خدمات در دوران گذشته، ضمن ناديده انگاشتن محدوديت هاي فعاليت، شرايط مناسبي را براي فروش بيشتر، كسب درآمد و سود بالاتر براي بنگاه ها محقق مي ساخت. خواسته هاي متنوع و گسترده مصرف كنندگان، عدم تكافوي محصولات توليدي و ارضا نشدن بخشي از تمايلات متقاضيان، محلي براي بحث رقابت در توليد و توجه به كيفيت محصول و خواسته واقعي مشتري در قوه تفكر و مديريت بنگاه باقي نمي گذاشت و نيازي در اين زمينه توسط مديران احساس نمي شد.
امروزه جهاني شدن فعاليت ها، افزايش سريع دانش و آگاهي مردم، گسترش وسيع بازارها، سرعت در انتشار اطلاعات بازار و محصول، نوآوري هاي پي در پي در دانش و تكنولوژي و ... فعاليت هاي اقتصادي را با محدوديت هاي فراواني مواجه ساخته و بنگاهها را با ضرورت توجه به بحث رقابت، دستيابي به مزيت هاي رقابتي و مقوله مشتري محوري روبرو نموده است.
اين محدوديت ها كه در چهار حوزه "‌درون بنگاه، صنعت، ملي و بين المللي" قابل دسته بندي هستند، فضاي كسب و كار را تشكيل داده و شرايط فعاليت و زمينه موفقيت يا شكست بنگاه را فراهم مي آورند.
در اين فضا كه فزوني عرضه بر تقاضا نيز وجود دارد، به طور حتم بخش وسيعي از توجه و همت مديران و كارآفرينان بنگاه ها به دستيابي و تعريف اهداف و استراتژيهاي جديد در مسير خلق و ارتقاي ارزش مورد پسند مشتري در قالب كالا و خدمات و پي بردن به رمز ماندگاري معطوف مي گردد.
گرچه اهداف جديد تعريف شده در فضاي فعاليت امروزي، از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردارند لكن مي توان گفت كه هيچگونه مغايرتي با هدف اوليه " كسب حداكثر سود " نداشته و حتي به نحوي تلاش جديد در راستاي آن هدف است.
توفيق يا عدم توفيق يك بنگاه به تعريف صحيح و جامع اهداف و استراتژيها، شناخت دقيق فضاي كسب و كار، متناسب بودن عوامل و محدوديت ها و توان بنگاه در بهره جستن از اين عوامل بستگي دارد .

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 1779
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی