برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1390 , دوره  1 , شماره  3 ; از صفحه 36 تا صفحه 56 .
 
عنوان مقاله: 

تحول شناخت و استدلال نوجوانان دختر و پسر راهنمايي در رفتارهاي جامعه يار و مساعدت به ديگران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

مقدمه: اين پژوهش با هدف بررس تحول شناخت و استدلال نوجوانان دختر و پسر راهنمايي در رفتارهاي جامعه يار و مساعدت به ديگران در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد.
روش: جامعه آماري پژوهش را دانش آموزان دختر و پسر مدارس راهنمايي شش ناحيه شهر اصفهان تشكيل داده اند كه از طريق نمونه گيري تصادفي طبقه اي 120 دختر و 120 پسر (در مجموعه 240 نفر) براي شركت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در پژوهش شامل معماي جشن تولد آيزنبرگ، لنون و رات (1983) براي سنجش استدلال شناختي رفتار جامعه يار و مقياس رفتار مساعدت به ديگران هورناي و کوليج (2004) بوده است. داده هاي حاصله با استفاده از
Z گلاس و آزمون t گروههاي مستقل مورد تحليل قرار گرفت.
نتايج: يافته ها حاكي از آن بود كه بين سطوح استدلال شناختي رفتار جامعه يار (شامل جهت گيري نياز به ديگران، جهت گيري تاييد، جهت گيري همدلانه و جهت گيري ارزشهاي دروني) در بين دختران و پسران سه گروه سني 12، 13 و 14 سال تفاوت معناداري وجود ندارد (
P<0.05)، اما مقايسه سني (نه بر مبناي جنسيت) در سطوح استدلال شناختي رفتار جامعه يار حاكي از آن بود كه گروه سني 14 سال كمتر از گروه سني 12 و 13 سال در سطح جهت گيري تاييد هستند، اما در سطح جهت گيري همدلانه بالاتر هستند. در مساعدت به ديگران نيز شواهد نشان داد كه دختران هر سه گروه سني 12، 13 و 14 ساله در سه حوزه نوعدوستي، نياز به رابطه و خود خوارسازي به طور معناداري (P<0.05) داراي ميانگين بالاتري هستند.
نتيجه گيري: شواهد حاصل از اين پژوهش نشان مي دهد که رفتارهاي جامعه يار دانش آموزان دختر و پسر ايراني از شخصيت آنها آنها تاثير زيادي مي پذيرد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 107
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی