برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1391 , دوره  8 , شماره  32 ; از صفحه 397 تا صفحه 404 .
 
عنوان مقاله: 

نقش خودمهارگري، کيفيت رابطه با والدين و محيط مدرسه در سلامت رواني و رفتارهاي ضداجتماعي نوجوانان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش، شناخت نقش متغيرهاي خودمهارگري، کيفيت رابطه با والدين و محيط مدرسه در پيش بيني رفتارهاي ضداجتماعي و سلامت رواني نوجوانان بود. 241 دانش آموز (117 پسر و 124 دختر) به روش نمونه برداري چندمرحله اي از دبيرستان هاي شهرستان فارسان از توابع استان چهارمحال و بختياري انتخاب شدند و مقياس خودمهارگري (تانجني و باميستر، 2004)، مقياس والد کودک (فاين، مورلند و شوبل، 1983)، سياهه محيط کلاس و مدرسه (آلفرد و ديگران، 2004)، مقياس افسردگي، اضطراب و تنيدگي (لاويباند و لاويباند، 1995) و سياهه رفتارهاي ضداجتماعي (محمدي مصيري و ديگران، 1389) را تکميل کردند. براي تحليل يافته هاي اين پژوهش از آزمون همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتايج پژوهش نشان دادند که بين خودمهارگري، کيفيت رابطه با والدين و فضاي مدرسه با رفتارهاي ضداجتماعي و عدم سلامت رواني رابطه منفي معنادار وجود دارد. نتايج رگرسيون چندگانه نشان دادند که از طريق متغيرهاي خودمهارگري، کيفيت رابطه مادر، جنس و فضاي مدرسه مي توان 33 درصد از واريانس سلامت رواني و از طريق متغيرهاي کيفيت رابطه با مادر، خودمهارگري و کيفيت رابطه با پدر مي توان 14 درصد از واريانس رفتارهاي ضداجتماعي نوجوانان را تبيين کرد. در مجموع، مي توان نتيجه گرفت که متغيرهاي فردي، خانوادگي و مدرسه نقش مهمي در افزايش سلامت رواني و کاهش رفتارهاي ضداجتماعي نوجوانان ايفا مي کنند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 302
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی