برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تعيين وزن مولفه ‌هاي تدريس براي ارزشيابي عملکرد اعضاي هيات علمي دانشگاه ‌هاي کشور بر اساس مدل فرايند تحليل سلسله ‌مراتبي (A.H.P)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه بوعلی سینا همدان
 
چکیده: 

هدف اصلي پژوهش حاضر تبيين و تعيين مولفه ‌هاي تدريس و سهم و وزن هر يک از آنها در کيفيت تدريس، به منظور به ‌کارگيري در ارزشيابي عملکرد اعضاي هيات علمي دانشگاه ‌هاي کشور است. جامعه آماري مطالعه را تمامي اعضاي هيات علمي رشته ‌هاي علوم تربيتي در 23 دانشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تشکيل مي‌ دهد.
نتايج پژوهش حاکي از آن است که سهم عوامل مربوط به مدرس، دانشجو و محيط آموزش، به ترتيب معادل 55 درصد، 24 درصد و 21 درصد در کيفيت تدريس ارزيابي شده است. از بين مولفه ‌هاي مرتبط با کيفيت مدرس نيز، مهارت ‌هاي حرفه ‌اي مدرس با
39.1 درصد، به عنوان عمده‌ ترين مولفه، ويژگي ‌هاي شخصيتي اخلاقي با 16.3 درصد، اثر محيط آموزش بر مدرس با 13.6 درصد، اثر کيفيت دانشجويان بر تدريس مدرس با 11.6 درصد، ويژگي‌ هاي شغلي مدرس با 11.3 درصد و ويژگي ‌هاي جمعيت ‌شناختي مدرس با 8.1 درصد، در رتبه ‌هاي بعدي قرار دارند. موثق‌ ترين منابع اطلاعات درباره کيفيت آموزش به ترتيب اولويت، پرسشنامه دانشجويان، خودارزشيابي مدرس، کارپوشه تدريس، ارزيابي همکاران و متخصصان آموزش و يادگيري بوده ‌اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 125
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی