برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تبارشناسي پژوهش هاي ادبيات کودکان از منظر روش شناختي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت معلم، تهران
 
چکیده: 

ردپاي پژوهش هايي با موضوع ادبيات کودکان و نوجوانان را در رشته هاي متنوعي مي توان يافت. طبيعي است که هر يک از اين پژوهش ها با توجه به پرسش ها و رشته هاي مرتبط با خود، از روش شناسي ها و روي کردهاي گوناگوني بهره جسته اند. در پژوهش حاضر براي ارائه ترسيم شناختي کلي از وضعيت روش هاي پژوهش در ادبيات کودک و نوجوان، 164 پايان نامه در حوزه يادشده شناسايي و با تکميل مشخصات کتاب شناختي و چکيده اين آثار مطالعه اي با روش تحليل محتوا بر آن ها انجام شد. از مجموع 164 پژوهش شناسايي شده، 40 اثر با رويکرد کيفي، 48 مورد با روي کرد کمي 12 پژوهش به کمک روش هاي ترکيبي، و 51 عنوان نيز به روش سندي/ کتابخانه اي صورت گرفته است. در اين ميان 13 پايان نامه نيز وجود دارد که به ترجمه، تدوين کتاب شناسي، يا بازنويسي آثار کهن پرداخته اند. تاکنون بيش ترين پايان نامه با موضوع ادبيات کودک و نوجوان در رشته کتابداري و اطلاع رساني (53 عنوان) به انجام رسيده است. در مقابل برخي رشته ها مانند زبان و ادبيات فارسي و علوم تربيتي، با وجود داشتن گرايش هاي مختلف، همچنان سهم کم تري را در اين حوزه دارند. روند رشد کمي پژوهش ها نشان دهنده سير صعودي است که در دهه هشتاد به اوج خود يعني 72 عنوان پايان نامه رسيده است. به نظر مي رسد از ميان هفت مقوله شناسايي شده در پژوهش هاي ادبيات کودک و نوجوان، آثار منتشر شده در اين حوزه در قالب شعر، داستان، و... بيش تر توجه پژوهش گران را به خود جلب کرده اند. اين موضوع نشان گر ارتباط ميان روش هاي پژوهش و مقوله هاي پرطرف دار نيز هست. موضوع هايي که در مطالعات اين حوزه مطرح مي شوند، آن قدر گسترده و متنوع هستند که پاسخ گويي به هر يک به استفاده از روش خاصي نياز است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 196
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی