برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي جايگاه «زمان» در اشعار روايي کودکان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور
 
چکیده: 

کودکان گروه سني الف (سال هاي پيش از دبستان) از نظر درک مفهوم زمان، با ديگر گروه هاي سني تفاوت دارند؛ زيرا خردسالان، به ويژه تا شش سالگي، درک کاملي از مقوله زمان ندارند و در مواردي مانند تخمين طول مدت، درک تفاوت ميان گذشته و آينده و توان تشخيص به هم ريختگي نظم زمان، با دشواري هايي روبه رو مي شوند. از اين رو، بايد در اشعار روايي کودکان، به ميزان درک آنان از زمان توجه نشان داد و ميان اين ميزان درک و چگونگي نمايش زمان، هماهنگي برقرار کرد. مقاله حاضر، کوشيده است تا با توجه به ويژگي هاي ذهني کودکان و مراحل رشد شناختي آنان، عنصر زمان در اشعار روايي کودکان گروه سني الف (با نمونه گيري از 6 دفتر شعر ناصر کشاورز) پرداخته شود. نتيجه به دست آمده نشان مي دهد که «زمان پريشي» و «شتاب منفي» زمان روايت، از اين رو که با رشد ذهني کودکان از زمان تناسب ندارد، بايد با دقت بيش تري در روايت کودکان گروه سني الف به کار گرفته شود؛ اما «نظم و ترتيب» و «شتاب ثابت» و «شتاب مثبت» روايت، از اين رو که با فضاي ذهني کودکان تناسب بيش تري دارد، مي تواند در اين دسته از روايت ها به کار رود. بررسي و تحليل زمان روايت در شش دفتر شعر (ويژه گروه سني الف) از ناصر کشاورز، اين نتيجه به دست آمد که نظم، شتاب ثابت و شتاب مثبت، بيش ترين کاربرد را در اشعار وي داشته و از ميان اين سه، پرکاربردترين شيوه، شتاب ثابت بوده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 62
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی