برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1390 , دوره  4 , شماره  12 ; از صفحه 143 تا صفحه 166 .
 
عنوان مقاله: 

نقش عوامل ساختاري، کنشي و رابطه اي در دروني شدن «اخلاق علم» در ميان دانشجويان تحصيلات تکميلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف اين مقاله سنجش ميزان دروني شدن «اخلاق علم» در ميان دانشجويان تحصيلات تکميلي و بررسي نقش عوامل ساختاري، کنشي و رابطه اي در ايجاد آن است. مدل نظري اين مقاله بر تاثير عوامل ساختاري (نظير: اعمال کنترل هاي اجتماعي بازدارنده و تسهيل کننده در فرايند آموزش معيارهاي اخلاق علم، اخلاق علم اساتيد، سرمايه هاي فرهنگي اساتيد و فرهنگ دانشگاهي)، عوامل کنشي (شامل: اقتدارپذيري علمي دانشجويان و انگيزه هاي تحصيلي دانشجويان) و عوامل رابطه اي (شبکه تعاملات ميان اساتيد و دانشجويان) بر اخلاق علم دانشجويان تاکيد داشت. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان تحصيلات تکميلي در سه واحد دانشگاه آزاد اسلامي و نمونه آماري شامل 580 مورد از آنان بود. روش نمونه گيري «طبقه اي نامتناسب با حجم» و ابزار اندازه گيري يک «پرسشنامه محقق ساخته» بود. نتايج حاصله از آزمون مدل نظري با استفاده از روش «مدل سازي معادلات ساختاري» نشان داد که ميزان اخلاق علم دانشجويان «بيش از حد متوسط» است. با اين وجود، همين سطح از اخلاق علم دانشجويان در درجه اول از عوامل ساختاري و در درجه دوم از عوامل رابطه اي متاثر است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 172
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی