برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1390 , دوره  4 , شماره  12 ; از صفحه 55 تا صفحه 74 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي نقش تلويزيون بر جامعه پذيري سياسي دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

جامعه پذيري سياسي فرايندي است مستمر و پويا که بر اساس آن، نهادهاي اوليه و ثانويه در مراحل مختلف زندگي بر گرايش ها و ديدگاه هاي سياسي شخص اثر مي گذارند و در تصميم گيري ها ي مربوط به حوزه سياست، عامل کم و بيش تعيين کننده اي به شمار مي رود. بستر اصلي و مناسب مطالعه جامعه پذيري سياسي، فرهنگ سياسي آن جامعه است. جهت گيري هاي فرد به سياست مي تواند تا حد زيادي از شخصيت وي و فرهنگي که بر او سلطه دارد، ناشي شود.
«مک لوهان» با طرح کردن اين نظريه که رسانه، خود پيام است، ابزارهاي ارتباطي را به مثابه پيامي، مهم بر مي شمارد. در اين ميان تلويزيون به عنوان رسانه اي فراگير که تاثير عمده اي بر مخاطب مي گذارد و نيز به دليل ويژگي شنيداري و ديداري بودن آن، نقش ويژه اي در فرهنگ سازي و باور پذيري ايفا مي کند، که يکي از آن مي تواند فرهنگ سياسي باشد. اصولا منظور از جامعه پذيري سياسي روندي است که فرد با وظايف، حقوق و نقش هاي سياسي خود در جامعه آشنا مي شود. اينکه نيروهاي اجتماعي کدام يک از سه حالت فوق را در مقابل نظام حکومتي اعمال مي کنند، به ميزان جامعه پذيري سياسي آنان بستگي دارد. بدين منظور مدل کامل جامعه پذيري سياسي با بررسي متون مربوط به موضوع و ديدگاه هاي انديشمندان در حوزه وسايل ارتباط جمعي و جامعه شناسي سياسي طراحي شد. براي سنجش جامعه پذيري سياسي جوانان شهرستان مشهد از بين افراد دانشگاهي تعداد 400 نفر با روش نمونه گيري طبقه بندي شده انتخاب و با استفاده از روش پيمايشي و ابزار پرسشنامه مشتمل بر 5 عامل و 41 گويه موضوع بررسي شد. نتايج بررسي ها بر اساس تحليل رگرسيوني نشان داد که هر چه برخورداري از رسانه هاي جمعي بيشتر باشد، نگرش سياسي دانشجويان بالاتر مي رود و همين طور هر چه اعتماد به تلويزيون و اخبار آن بالاتر رود، ميزان جامعه پذيري افراد نيز بيشتر مي شود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 136
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی