برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1389 , دوره  34 , شماره  3 ; از صفحه 187 تا صفحه 190 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ايمونوراکتيويتي براي مارکرهاي سلولي CD15 و CD30 در بيماران مبتلا به لنفوم هوچکين کلاسيک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات سرطان
 
چکیده: 

سابقه و هدف: براي تشخيص و افتراق لنفوم هوچکين از ساير لنفوم ها از مارکرهاي ايمونوهيستوشيمي به خصوص CD15 و CD30 استفاده مي گردد. با توجه به آمارهاي متفاوت فراواني مارکرهاي فوق و عدم اطلاع از وضعيت در کشور و به منظور تعيين شيوع ايمونوراکتيويتي براي مارکرهاي CD15 و CD30 در بيماران ايراني مبتلا به لنفوم هوچکين کلاسيک اين تحقيق انجام گرفت.
روش بررسي: تحقيق به روش مقطعي بر روي کليه بيماران با تشخيص قطعي لنفوم هوچکين کلاسيک صورت گرفت. بيماران بر اساس طبقه بندي
WHO در چهار گروه Mixed cellularity، Nodular sclerosis، Lymphocyte rich و Lymphocyte depletion طبقه بندي شدند. مارکرهاي سلولي CD15 و CD30 در سلول Reed-Sternberg بر اساس متد monoclonal antibody immunostaining تشخيص داده شد. شيوع هر کدام در نمونه ها تعيين و فاصله اطمينان 95 درصد آن در جامعه ايراني برآورد گرديد.
يافته ها: تحقيق بر روي 65 بيمار با ميانگين سني
31.9±18.1 سال انجام گرفت. 28 بيمار (43.1 درصد) مونث و 37 نفر (56.9 درصد) مذکر بودند. مارکرهاي سلولي CD15 و CD30 به ترتيب در 50 (76.9 درصد) و 58 (89.2 درصد) بيمار مثبت بود. در 46 (70.8 درصد) بيمار هر دو مارکر مثبت بودند و در 3 (4.6 درصد) نفر هر دو مارکر منفي بود. ارتباط معني داري ميان مثبت بودن مارکرهاي مذکور با سن و جنس بيماران ديده نشد (p<0.6).
نتيجه گيري: به نظر مي رسد که نسبت قابل توجهي از بيماران ايراني مبتلا به لنفوم هوچکين داراي مارکر سلولي
CD15 يا CD30 مثبت هستند که مي توانند در تشخيص لنفوم هوچکين مفيد باشند. با اين حال در موارد CD15 منفي و CD30 مثبت بهتر است براي پيشگيري از اشتباه با لنفوم آناپلاستيک anaplastic large cell lymphoma (ALCL) از مارکرهاي بيشتري استفاده نمود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 322
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی