برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1391 , دوره  5 , شماره  12 ; از صفحه 101 تا صفحه 115 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير شدت رقابتي و راهبرد تجاري بر ارتباط بين اهرم مالي و عملكرد شرکت ‌ها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین
 
چکیده: 

پژوهش حاضر، به بررسي تاثير شدت رقابتي و راهبرد تجاري بر رابطه بين اهرم مالي و عملکرد شرکت ‌ها مي ‌پردازد. براي اين منظور، نمونه اي متشکل از 135 شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طي دوره زماني 1388-1381 مورد بررسي قرار گرفته است. با انجام تحليل خوشه اي سلسله مراتبي، شرکت هاي مورد مطالعه از نظر نوع راهبرد تجاري به دو خوشه رهبر در هزينه و متمايزساز محصول تفکيک شده اند. جهت تجزيه و تحليل ارتباط بين متغيرهاي پژوهش، از رويکرد داده هاي پانلي نامتوازن و روش گشتاورهاي تعميم يافته (GMM) استفاده شده است. نتايج نشان مي دهد که ارتباط منفي و معني داري بين اهرم مالي و عملکرد شرکت ها وجود دارد. اين يافته ها بر وجود اثرات متغيرهاي تعديل گر شدت رقابت در صنعت و راهبرد تجاري، بر رابطه بين اهرم مالي و عملکرد شرکت تاکيد مي نمايد. اين نتايج حاکي است، تاثير اهرم مالي بر عملکرد، براي شرکت ‌هاي پيرو راهبرد رهبري هزينه، نسبت به شرکت هاي متمايزساز منفي تر است. از سوي ديگر، رابطه معني دار و مثبتي نيز بين شدت رقابت و عملکرد شرکت ها مشاهده گرديد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 229
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی