برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاملي نظري درباره نسبت آموزش عالي و همبستگي اجتماعي؛ مرور اجمالي تجربه مالزي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم سیاسی، دانشگاه مازندران
 
چکیده: 

با الهام از ايده «يادگيري دائمي»، آموزش به طور عام و آموزش عالي به طور خاص به شيوه ‏هاي گوناگون بر فرايندها و الگوهاي تعامل يا تقابل تاثيري اساسي دارند. همبستگي اجتماعي يکي از بارزترين فرايندهاي تعاملي آموزش پايه تلقي مي‏ شود که محصول نقش ‏آفريني مستقيم و غيرمستقيم تمامي کارگزاران، روندها و ساختارهاي اجتماعي و تاريخي به ‏ويژه نهادهاي آموزش عالي است. اين نوشته با هدف فهم رابطه آموزش عالي و همبستگي اجتماعي و کاربست احتمالي نتايج آن در برنامه ‏ريزي آموزش عالي ايران و با محوريت اين پرسش اصلي که نهاد آموزش عالي چگونه مي ‏تواند در توليد و ارتقاي همبستگي اجتماعي سهم ايفا کند به نگارش درآمده است.
داده‏ هاي اين نوشته در بخش نخست با روش کتابخانه ‏اي و در بخش مطالعه موردي با تلفيقي از روش مشاهده و کتابخانه ‏اي و با الهام از چارچوب نظري اولنا و هينمن نگاشته شده است. طبق اصول چارچوب ياد شده نظام آموزش عالي از راه محتواي برنامه درسي، توليد و بازتوليد فرهنگ و اخلاق دانشگاهي، ايجاد شبکه‏ هاي پايدار، پايه ‏گذاري سنت‏ هاي ثبات ‏بخش، توليد اجماع درباره قراردادهاي اجتماعي و آفرينش سرمايه اجتماعي باعث شکل‏ گيري و تقويت همبستگي اجتماعي مي ‏شود. در جامعه مالزي نيز که زندگي اجتماعي در طول خطوط و تمايزات قومي جريان دارد، نظام آموزش عالي يکي از سازوکارهايي ساختاري است که براي پل زدن بين شکاف ‏ها و تقليل خطوط همبستگي زداي قومي به خدمت گرفته شده است. با الهام از اين تجربه و آموزه هاي نظريه هاي فوق مي توان با نگاهي آسيب شناسانه به نظام آموزش عالي ايران کنوني نگريست و براي نيل به همبستگي اجتماعي افزون تر، بازنگري در شيوه جذب بومي گزيني و سرفصل هاي دروس عمومي را يادآور شد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 115
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی