برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاملي نظري درباره نسبت آموزش عالي و همبستگي اجتماعي؛ مرور اجمالي تجربه مالزي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم سیاسی، دانشگاه مازندران
 
چکیده: 
با الهام از ايده «يادگيري دائمي»، آموزش به طور عام و آموزش عالي به طور خاص به شيوه ‏هاي گوناگون بر فرايندها و الگوهاي تعامل يا تقابل تاثيري اساسي دارند. همبستگي اجتماعي يکي از بارزترين فرايندهاي تعاملي آموزش پايه تلقي مي‏ شود که محصول نقش ‏آفريني مستقيم و غيرمستقيم تمامي کارگزاران، روندها و ساختارهاي اجتماعي و تاريخي به ‏ويژه نهادهاي آموزش عالي است. اين نوشته با هدف فهم رابطه آموزش عالي و همبستگي اجتماعي و کاربست احتمالي نتايج آن در برنامه ‏ريزي آموزش عالي ايران و با محوريت اين پرسش اصلي که نهاد آموزش عالي چگونه مي ‏تواند در توليد و ارتقاي همبستگي اجتماعي سهم ايفا کند به نگارش درآمده است.داده‏ هاي اين نوشته در بخش نخست با روش کتابخانه ‏اي و در بخش مطالعه موردي با تلفيقي از روش مشاهده و کتابخانه ‏اي و با الهام از چارچوب نظري اولنا و هينمن نگاشته شده است. طبق اصول چارچوب ياد شده نظام آموزش عالي از راه محتواي برنامه درسي، توليد و بازتوليد فرهنگ و اخلاق دانشگاهي، ايجاد شبکه‏ هاي پايدار، پايه ‏گذاري سنت‏ هاي ثبات ‏بخش، توليد اجماع درباره قراردادهاي اجتماعي و آفرينش سرمايه اجتماعي باعث شکل‏ گيري و تقويت همبستگي اجتماعي مي ‏شود. در جامعه مالزي نيز که زندگي اجتماعي در طول خطوط و تمايزات قومي جريان دارد، نظام آموزش عالي يکي از سازوکارهايي ساختاري است که براي پل زدن بين شکاف ‏ها و تقليل خطوط همبستگي زداي قومي به خدمت گرفته شده است. با الهام از اين تجربه و آموزه هاي نظريه هاي فوق مي توان با نگاهي آسيب شناسانه به نظام آموزش عالي ايران کنوني نگريست و براي نيل به همبستگي اجتماعي افزون تر، بازنگري در شيوه جذب بومي گزيني و سرفصل هاي دروس عمومي را يادآور شد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کریمی، ع. (1390). تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی. مطالعات ملی, 12(1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153639



Vancouver : کپی

کریمی علی. تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی. مطالعات ملی. 1390 [cited 2022January22];12(1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153639



IEEE : کپی

کریمی، ع.، 1390. تاملی نظری درباره نسبت آموزش عالی و همبستگی اجتماعی؛ مرور اجمالی تجربه مالزی. مطالعات ملی, [online] 12(1 (ویژه نامه آموزش عالی، هویت همبستگی ملی)), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153639.



 

 
بازدید یکساله 103 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی