برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1390 , دوره  17 , شماره  4 ; از صفحه 73 تا صفحه 84 .
 
عنوان مقاله: 

اثر يك مداخله مدرسه محور بر اساس نظريه اجتماعي-شناختي بر دريافت ميوه و سبزي دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: رژيم غذايي غني از ميوه و سبزي به عنوان عاملي مهم در پيشگيري از بيمارهاي مزمن شناخته شده است. دوران نوجواني مرحله مهمي براي شکل گيري رفتارهاي مربوط به غذا خوردن است و مدرسه يکي از محيط هاي مناسب براي مداخله به منظور بهبود رفتارهاي غذايي، از جمله الگوي مصرف ميوه و سبزي نوجوانان است. هدف اين مطالعه، تعيين ميزان اثر يک مداخله مدرسه محور بر اساس نظريه شناختي-اجتماعي بر ميزان مصرف ميوه و سبزي در دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي است.
روش بررسي: اين مطالعه يک کارآزمايي ميداني تجربي مدرسه محور است. نمونه ها شامل 296 دختر دانش آموز 13-10 ساله (157 نفر آزمون و 139 نفر شاهد) منطقه 7 آموزش و پرورش تهران در سال 1389 بود. مداخله به صورت آموزش کلاسي و عرضه ميوه و سبزي در بوفه مدرسه به مدت 3 ماه اجرا شد. عوامل شناختي-اجتماعي مرتبط با دريافت ميوه و سبزي با تکميل پرسشنامه، ميزان دريافت ميوه و سبزي توسط پرسشنامه ياد آمد 24 ساعته، پيش و پس از مداخله 3 ماهه، ارزيابي شد. براي تحليل داده ها از آمار توصيفي و تحليلي استفاده شد
.
يافته ها: در پايان مداخله، دريافت روزانه سبزي و ميوه در گروه آزمون به ترتيب 0.6 و 0.63 واحد و در مقايسه با گروه شاهد بيشتر بود، هرچند ميزان مصرف در گروه آزمون در پايان مطالعه تغيير معناداري در مقايسه با ابتداي آن نداشت. ميزان آگاهي تغذيه اي و خودبسندگي در گروه مداخله در مقايسه با شاهد افزايش معنادار يافت، هرچند ميزان فراهمي و يادگيري مشاهده اي در گروه مداخله در پايان مطالعه کاهش پيدا کرده بود
.
نتيجه گيري: فرايند اجراي برنامه نکات اجرايي متعددي را به عنوان تجربه مثبت اجرايي براي مداخلات آتي در اختيار قرار داد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 133
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی