برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1390 , دوره  17 , شماره  4 ; از صفحه 73 تا صفحه 84 .
 
عنوان مقاله: 

اثر يك مداخله مدرسه محور بر اساس نظريه اجتماعي-شناختي بر دريافت ميوه و سبزي دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
 
چکیده: 
زمينه و هدف: رژيم غذايي غني از ميوه و سبزي به عنوان عاملي مهم در پيشگيري از بيمارهاي مزمن شناخته شده است. دوران نوجواني مرحله مهمي براي شکل گيري رفتارهاي مربوط به غذا خوردن است و مدرسه يکي از محيط هاي مناسب براي مداخله به منظور بهبود رفتارهاي غذايي، از جمله الگوي مصرف ميوه و سبزي نوجوانان است. هدف اين مطالعه، تعيين ميزان اثر يک مداخله مدرسه محور بر اساس نظريه شناختي-اجتماعي بر ميزان مصرف ميوه و سبزي در دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي است.روش بررسي: اين مطالعه يک کارآزمايي ميداني تجربي مدرسه محور است. نمونه ها شامل 296 دختر دانش آموز 13-10 ساله (157 نفر آزمون و 139 نفر شاهد) منطقه 7 آموزش و پرورش تهران در سال 1389 بود. مداخله به صورت آموزش کلاسي و عرضه ميوه و سبزي در بوفه مدرسه به مدت 3 ماه اجرا شد. عوامل شناختي-اجتماعي مرتبط با دريافت ميوه و سبزي با تکميل پرسشنامه، ميزان دريافت ميوه و سبزي توسط پرسشنامه ياد آمد 24 ساعته، پيش و پس از مداخله 3 ماهه، ارزيابي شد. براي تحليل داده ها از آمار توصيفي و تحليلي استفاده شد.يافته ها: در پايان مداخله، دريافت روزانه سبزي و ميوه در گروه آزمون به ترتيب 0.6 و 0.63 واحد و در مقايسه با گروه شاهد بيشتر بود، هرچند ميزان مصرف در گروه آزمون در پايان مطالعه تغيير معناداري در مقايسه با ابتداي آن نداشت. ميزان آگاهي تغذيه اي و خودبسندگي در گروه مداخله در مقايسه با شاهد افزايش معنادار يافت، هرچند ميزان فراهمي و يادگيري مشاهده اي در گروه مداخله در پايان مطالعه کاهش پيدا کرده بود.نتيجه گيري: فرايند اجراي برنامه نکات اجرايي متعددي را به عنوان تجربه مثبت اجرايي براي مداخلات آتي در اختيار قرار داد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عباسیان، ف.، و امیدوار، ن.، و بنداریان زاده، د.، و رشیدخانی، ب.، و شکیبازاده، ا.، و هاشمی، ب. (1390). اثر یک مداخله مدرسه محور بر اساس نظریه اجتماعی-شناختی بر دریافت میوه و سبزی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی. حیات, 17(4), 73-84. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153628



Vancouver : کپی

عباسیان فریناز، امیدوار نسرین، بنداریان زاده دالی، رشیدخانی بهرام، شکیبازاده الهام، هاشمی باران. اثر یک مداخله مدرسه محور بر اساس نظریه اجتماعی-شناختی بر دریافت میوه و سبزی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی. حیات. 1390 [cited 2022January19];17(4):73-84. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153628



IEEE : کپی

عباسیان، ف.، امیدوار، ن.، بنداریان زاده، د.، رشیدخانی، ب.، شکیبازاده، ا.، هاشمی، ب.، 1390. اثر یک مداخله مدرسه محور بر اساس نظریه اجتماعی-شناختی بر دریافت میوه و سبزی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی. حیات, [online] 17(4), pp.73-84. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=153628.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 122 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی