برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بهينه سازي عددي و تحليلي خنک کن مدار EGR در موتورهاي ديزلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت معلم آذربایجان، دانشکده فنی، گروه مهندسی مکانیک
 
چکیده: 

استفاده از لوله هاي مستقيم با شيار مارپيچ به جاي لوله هاي صاف يک روش موثر و کم هزينه به منظور افزايش بيشتر عملکرد و/يا کاهش سايز خنک کن EGR مي باشد. مشکل طراحي دقيق خنک کن گازهاي EGR، قرار گرفتن جريان گاز داخل لوله ها در ناحيه گذرا است. معادلات موجود براي اين ناحيه بالاخص براي لوله هاي مستقيم با شيار مارپيچ داراي خطاي زيادي مي باشد. به علاوه، با توجه به کوتاه بودن طول خنک کن گازهاي EGR، و وابستگي شديد ضريب انتقال حرارت به طول ورودي در ناحيه گذرا، اثرات مربوط به طول ورودي جريان نيز بايد در نظر گرفته شود. در اين مقاله پارامترهاي موثر در طراحي و بهينه سازي لوله هاي خنك كن EGR، جهت افزايش بازده با در نظر گرفتن محدوديت هاي افزايش افت فشار به روش عددي مورد بررسي قرار گرفته است. ضرايب انتقال حرارت و اصطکاک با در نظر گرفتن نوع لوله، نوع جريان (جريان گذرا) و تاثيرات طول ورودي به روش عددي و روش رگرسيون خطي چند متغيره بدست آمده و سپس از روابط حاصله در روش تحليلي طراحي خنک کن استفاده شده است. نتايج عددي داراي تطابق خوبي با نتايج موجود در ادبيات فن مي باشد. همچنين تاثير قطر ورودي پخش کننده (کلاهک ورودي) نسبت به قطر پوسته جهت افزايش بيشتر بازده و دوام خنک کن به روش عددي بررسي شده است. استفاده از دو روش عددي و تحليلي، زمان طراحي و بهينه سازي خنک کن را براي کاربردهاي عملي به مقدار قابل توجهي کاهش داده است. لازم به ذکر است که خنک کن طراحي شده داراي استحکام بالايي بوده و علاوه بر بازده بيشتر نسبت به نمونه هاي خارجي، داراي کارکرد مناسبي با توجه به شرايط کاري در ايران مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 91
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی