برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش الکترونيک خودمراقبتي و مداخلات پيگير بر عملکرد بيماران مبتلا به ديابت نوع 2، مطالعه کارآزمايي باليني تصادفي شده

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* کرمان، بزرگراه امام علی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده پرستاری، مامایی و بهداشت
 
چکیده: 

زمينه: شيوع و عوارض بيماري ديابت نوع 2 نشان مي دهد که اين بيماران علاوه بر آموزش هاي سنتي، به روش جديدي از آموزش خودمراقبتي و پيگيري نيازمندند.
روش ها: با توجه به معيارهاي انتخاب، 170 بيمار ديابت نوع 2 به طور تصادفي به دو گروه تقسيم شدند. به مدت 3ماه، گروه شاهد (84 نفر) طبق روال معمول و گروه مورد (86 نفر) به صورت الکترونيک، آموزش و پيگيري را دريافت نمودند. قبل و بعد از مداخله، قندخون ناشتا و شاخص توده بدني هر دو گروه اندازه گيري و اطلاعات مربوط به عملکرد به وسيله پرسشنامه جمع آوري گرديد.
يافته ها: ميانگين نمره عملکرد گروه مورد قبل و بعد از آموزش به ترتيب
24.1±7.1 و 32.2±9.5 و گروه شاهد 25.4±6.3 و 24.5±11.6 بود. ميانگين قندخون ناشتا در گروه مورد قبل و بعد از آموزش 223.8±77.2 و 167.5±55.2 و در گروه شاهد 175.2±64.50 و 208.3±76.5 ميلي گرم در دسي ليتر بود. ميانگين شاخص توده بدني در گروه مورد به مقدار 1.23 واحد کاهش داشت درحالي که در گروه کنترل، افزايش 0.55 را نشان داد (P<0.05).
نتيجه گيري: آموزش خودمراقبتي به صورت الکترونيک و مداخلات پيگير موجب بهبود عملکرد، ميانگين قندخون ناشتا و شاخص توده بدني در بيماران گروه مورد گرديد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 205
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی