برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1390 , دوره  2 , شماره  2 ; از صفحه 7 تا صفحه 20 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي عوامل اجتماعي و فرهنگي موثر بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه شهر شوش دانيال (ع)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اندیمشک، اندیمشک، ایران
 
چکیده: 

پژوهش حاضر به روش پيمايش انجام گرفته است که با هدف بررسي عوامل اجتماعي و فرهنگي موثر بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان متوسطه شهر شوش صورت گرفته است. تعداد کل جامعه آماري برابر با 3200 نفر بوده است که 280 نفر به عنوان حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران انتخاب شده اند. شيوه نمونه گيري دراين تحقيق تصادفي ساده بوده است. با توجه به اينکه کنش اجتماعي تمام علوم انساني را فرا مي گيرد، بنابراين مناسب ترين تئوري براي اين تحقيق، تئوري سيستمي پارسونز مي باشد. در اين پژوهش ارتباط هشت متغير با پيشرفت تحصيلي مورد سنجش قرار گرفته است. نتايج نشانگر آن است که بين متغيرهاي جنسيت، طبقه اجتماعي، بعد خانوار (تعداد اعضاي خانواده)، عزت نفس، علاقه به رشته و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري وجود دارد. متغيرهاي ساعات مطالعه، جنس، طبقه اجتماعي والدين و ميزان عزت نفس به ترتيب سهم بيشتري در پيشگويي متغير پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، در مقايسه با ساير متغيرها دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 973
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی