برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير ناهنجاري هاي سندرمي و غيرسندرمي بر رشد مهارت هاي گفتار و زبان در سندرم تريچرکولينز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اصفهان، خیابان هزارجریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده علوم توانبخشی، گروه گفتار درمانی، کد پستی: 8174673461
 
چکیده: 

زمينه: سندرم تريچرکولينز يک عارضه جمجمه اي صورتي مادرزادي با ناهنجاري هاي متعدد و پيچيده است. بخش هاي درگير در اين سندرم شامل فک فوقاني و تحتاني، چشم ها، گوش خارجي و مياني، و نرمکام است و کم شنوايي انتقالي دوطرفه ناشي از بدشکلي هاي گوش مياني و خارجي، رايج است. ويژگي هاي اين سندرم، خطرات ويژه اي را براي رشد ارتباطي کودکان مبتلا به همراه دارد. در مطالعه حاضر، ويژگي هاي زباني و گفتاري يک کودک فارسي زبان مبتلا به اين سندرم ارائه مي گردد.
مورد: بيمار، دختري هشت ساله مبتلا به سندرم تريچرکولينز همراه با افت شنوايي انتقالي متوسط دوطرفه ناشي از آترزي مجراي خارجي گوش بود. طي ارزيابي هاي گفتار و زبان، پرخيشومي متوسط، خطاهاي جبراني توليد، و نقايص صرفي-نحوي متعدد در گفتار او مشاهده شد. توليد 13 واج، حداقل در يک موقعيت دچار اختلال بود. همچنين کودک در گفتار خود از 22 نوع فرآيند واجي استفاده مي نمود که بسياري از آنها در زمره فرآيندهاي طبيعي قرار نداشتند و برخي نيز فرآيندهايي بودند که در کودکان هنجار فارسي زبان تا قبل از سه سالگي از بين مي روند
.
نتيجه گيري: افت شنوايي متوسط، اختلال نرمکامي-حلقي، نقايص فکي-دنداني، نقص توجه/بيش فعالي، و همچنين عوامل محيطي منجر به اختلالات شديد زباني و گفتاري شده بود و بر عملکرد تحصيلي کودک نيز موثر بود. پرخيشومي متوسط، خطاهاي جبراني متعدد و کاربرد بيش ازحد و غيرطبيعي فرآيندهاي واجي که قابليت وضوح گفتار کودک را تحت تاثير قرار داده بود، يافته هايي هستند که در منابع مختلف به عنوان ويژگي هاي گفتاري و زباني رايج مرتبط با سندرم تريچرکولينز مطرح نشده اند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 74
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی