برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير ارتقا پايه تحصيلي بر پيشرفت سطوح درک خواندن دانش آموزان کم شنوا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شهریار، شهرک وایین، خیابان بعثت 5، آموزشگاه استثنایی نور، بخش شنوایی شناسی، کد پستی: 3351766991
 
چکیده: 

زمينه و هدف: دانش آموزان کم شنوا به دليل کم شنوايي از حيث پرورش مهارت هاي زباني با تاخير مواجه مي شوند و به همين جهت در معرض مشکلات خواندن نيز قرار مي گيرند. به منظور بررسي تاثير ارتقا پايه تحصيلي بر بهبودبخشي و پيشرفت سطوح درک خواندن، دانش آموزان پايه هاي تحصيلي چهارم ابتدايي و سوم راهنمايي بر اساس آزمون بين المللي سواد خواندن در اين تحقيق مورد مقايسه قرار گرفتند.
روش بررسي: پژوهش از نوع مقطعي و ابزار آزمون دفترچه استاندارد شده بين المللي
PIRLS سال 2001 در نظر گرفته شد. 36 دانش آموز پايه چهارم ابتدايي و سوم راهنمايي با کم شنوايي متوسط رو به شديد و شديد از مدارس استثنايي شهرستان هاي کرج، شهريار، رباط کريم و هشتگرد در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفتند و در تجزيه و تحليل داده ها از t مستقل استفاده شد.
يافته ها: در تحليل يافته ها در اولين سطح، تمرکز و بازيابي صريح اطلاعات، دانش آموزان سوم راهنمايي به طور معني داري
بهتر از پايه چهارم ابتدايي عمل نمودند ((p<0.05 ولي در ساير سطوح، استنباط مستقيم، تفسير و تلفيق ايده ها، بررسي و ارزيابي محتوا، اختلاف معني داري مشاهده نشد(p>0.05).
نتيجه گيري: دانش آموزان کم شنوا عليرغم ارتقا پايه تحصيلي در سطوح عميق درک خواندن دچار ضعف بودند. در سياست گذاري هاي آموزش ويژه، تداوم خدمات توانبخشي در مقاطع تحصيلي راهنمايي و دبيرستان و همچنين ارائه آموزش هاي خاص جهت بهبود سطوح پيچيده درک خواندن بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 91
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی