برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

درک و بيان اسامي در کودکان بهنجار 2.5 تا 4 ساله فارسي زبان اراک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* همدان، خیابان شهید فهمیده، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده توانبخشی، گروه گفتار درمانی، کد پستی: 8736-3-65178
 
چکیده: 

زمينه و هدف: واژه ها به عنوان ابزارهايي نمادين براي برقراري ارتباط به کار مي روند. کودکان در مسير رشد و تکامل زبان، ابتدا اسامي را فرا مي گيرند و در اين دوره؛ بسامد کاربرد اسامي بيش از ساير انواع کلمات است. با توجه به اهميت اسامي در روند رشد زبان، اين پژوهش با هدف جمع آوري بخشي از داده هاي هنجاري براي دو آزمون تصويري درک و بيان اسامي و بررسي توانايي درک و بيان اسامي کودکان بهنجار انجام گرفت.
روش بررسي: در اين پژوهش مقطعي 110 کودک هنجار 2.5 تا 4 ساله (56 پسر و 54 دختر) در چهار گروه سني از مهدکودک هاي شهر اراک انتخاب شدند. در اين بررسي، دو آزمون تصويري درک و بيان اسامي مورد استفاده قرار گرفت
.
يافته ها: ميانگين امتيازهاي درک و بيان اسامي در بين تمام گروه ها، به غير از گروه هاي 3 و
3.5 ساله، با يکديگر تفاوت معني داري داشتند(p<0.05) . در مقايسه ميانگين امتيازهاي درک و بيان اسامي در دو جنس تفاوت معني داري ديده نشد. همچنين همبستگي مستقيم و معني داري بين امتيازات درک و بيان اسامي (r=0.896) وp<0.001) ) وجود داشت.
نتيجه گيري: توانايي هاي درک و بيان اسامي در 4 گروه سني مورد مطالعه با يکديگر تفاوت دارد و دو آزمون تصويري درک اسامي و بيان اسامي مي تواند اين تفاوت را نشان دهد. همچنين، با وجود رشد سريع توانايي درک، توانايي بياني و درکي به موازات هم رشد مي کنند و توانايي دختران و پسران در اين زمينه يکسان است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 94
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی