نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1383 , دوره  - , شماره  52 ; از صفحه 60 تا صفحه 67 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير يك برنامه مدون آموزشي بر ميزان مهارت دانشجويان دختر تربيت معلم شهيد هاشمي نژاد شهر مشهد در انجام تكنيك خودآزمايي پستان در سال 1379

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
انجام خودآزمايي پستان به صورت منظم، سبب تشخيص سرطان پستان در مراحل اوليه و پيش آگهي بهتر مي شود. در اين راستا پژوهشي با هدف تعيين تاثير يک برنامه مدون آموزشي بر ميزان مهارت دانشجويان دختر تربيت معلم شهيد هاشمي نژاد شهر مشهد در انجام تکنيک خودآزمايي پستان در سال 79 انجام شده است.در اين کارآزمايي باليني قبل و بعد، 84 دختر دانشجو که قبلا آموزش مدوني در مورد خودآزمايي پستان دريافت نکرده و همچنين سابقه ابتلا به سرطان پستان و يا بيماريهاي آن را در خود و اقوام درجه يک (مادر و خواهر) نداشتند، به روش تصادفي (طبقه اي) انتخاب شدند. ابتدا يک پيش آزمون به منظور سنجش مهارت پايه واحدهاي پژوهش بعمل آمد و سپس يک برنامه آموزشي دو جلسه اي مشتمل بر يک جلسه تدريس نظري در مورد سرطان پستان و روشهاي تشخيص آن و يک جلسه تدريس عملي تکنيک خودآزمايي پستان اجرا گرديد. پس از گذشت سه روز (پس آزمون) و يک ماه (آزمون ثبات) از اجراي برنامه آموزشي، مهارت دانشجويان در انجام تکنيک خودآزمايي پستان بر روي خود و همچنين مدل پستان توسط چک ليست سنجش مهارت مشتمل بر 32 جز رفتاري و متشکل از دو بخش کلي مشاهده پستان و لمس (لمس پستان، زير بغل و بالاي ترقوه و تعيين توده بر روي مدل) با حداقل نمره صفر و حداکثر 64، مورد ارزيابي قرار گرفت.نتايج پژوهش نشان داد که در پيش آزمون 94 درصد افراد از مهارت ضعيف برخوردار بودند در حالي که در پس آزمون و آزمون ثبات به ترتيب 96.4 و 92.9 درصد داراي مهارت خوب بودند. بعلاوه ميانگين نمره مهارت در مراحل پس آزمون و آزمون ثبات نسبت به پيش آزمون افزايش داشت (به ترتيب 91.31، 86.60، 10.15). همچنين تفاوت معني داري بين ميانگين نمره مهارت در پيش آزمون و پس آزمون (p<0.001)، پيش آزمون و آزمون ثبات (p<0.001) و پس آزمون و آزمون ثبات (p<0.001) وجود داشت.بر اساس نتايج پژوهش، اين برنامه آموزشي بر افزايش مهارت خودآزمايي پستان تاثير داشته، لذا پيشنهاد مي گردد که کلاسهاي آموزشي بر اساس نياز دانشجويان بوده و اطلاعات و تکنيک لازم را جهت ارتقا مهارت خود آزمايي پستان فراهم نمايد، همچنين ارزيابي مجدد مهارت و در صورت نياز تعليم مجدد توصيه مي گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

هادی زاده طلاساز، ف.، و لطیف نژادرودسری، ر.، و خوی نژاد، غ.، و اسماعیلی، ح. (1383). بررسی تاثیر یک برنامه مدون آموزشی بر میزان مهارت دانشجویان دختر تربیت معلم شهید هاشمی نژاد شهر مشهد در انجام تکنیک خودآزمایی پستان در سال 1379. طب و تزکیه, -(52), 60-67. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=14953



Vancouver : کپی

هادی زاده طلاساز فاطمه، لطیف نژادرودسری رباب، خوی نژاد غلامرضا، اسماعیلی حبیب اله. بررسی تاثیر یک برنامه مدون آموزشی بر میزان مهارت دانشجویان دختر تربیت معلم شهید هاشمی نژاد شهر مشهد در انجام تکنیک خودآزمایی پستان در سال 1379. طب و تزکیه. 1383 [cited 2022May17];-(52):60-67. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=14953



IEEE : کپی

هادی زاده طلاساز، ف.، لطیف نژادرودسری، ر.، خوی نژاد، غ.، اسماعیلی، ح.، 1383. بررسی تاثیر یک برنامه مدون آموزشی بر میزان مهارت دانشجویان دختر تربیت معلم شهید هاشمی نژاد شهر مشهد در انجام تکنیک خودآزمایی پستان در سال 1379. طب و تزکیه, [online] -(52), pp.60-67. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=14953.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 104 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی