برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه كيفيت دلبستگي و هوش هيجاني در دانش آموزان تيزهوش و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
 
چکیده: 
تحقيق حاضر به بررسي رابطه کيفيت دلبستگي و هوش هيجاني در دانش آموزان تيزهوش و عادي مي پردازد. در اين بررسي 245 آزمودني پسر و 255 آزمودني دختر پس از تعيين ميزان بهره هوشي به وسيله آزمون "و- ام- ت- اي" (اژه اي، 1980) به پرسشنامه کيفيت دلبستگي (گرين برگ، 1995) و سياهه هوش هيجاني (بار- اُن، 1997) پاسخ دادند. نتايج تحليل رگرسيون در دو گروه نشان مي دهد که بين کيفيت دلبستگي و هوش هيجاني رابطه معناداري وجود دارد. ترتيب ورود متغيرها به معادله رگرسيون گام به گام در مورد گروه تيزهوش (بيگانگي از همسالان- اعتماد به مادر- بيگانگي از پدر- ارتباط با همسالان- سن) و در مورد گروه عادي (اعتماد به پدر، بيگانگي از مادر- اعتماد به همسالان- سن مادر) است. تحليل واريانس (ANOVA) مويد معناداري اثر جنس در هوش هيجاني بود. تحليل واريانس چند عاملي (MANOVA) نشان از معناداري اثر گروه بر جنس در زير مقياسهاي مقابله، حرمت خودپايدار، روابط بين فردي، خودآگاهي هيجاني و خودشکوفايي داشت. همينطور نتايج نشان از دلبستگي بيشتر تيزهوشان به همسالان و دلبستگي بيشتر گروه عادي به خانواده داشت. افزون بر اين، دختران داراي هوش هيجاني بيشتري از پسران بودند و کيفيت دلبستگي پيش بيني کننده خوبي براي ميزان هوش هيجاني بود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 226
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی