4 SID.ir | بررسي اپيدميولوژيك طولي شكستگي ‌هاي تاج دندان هاي قدامي دايمي و عوامل وابسته آن در كودكان 12-7 ساله مراجعه كننده به بخش كودكان دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران 81-1377
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي اپيدميولوژيك طولي شكستگي ‌هاي تاج دندان هاي قدامي دايمي و عوامل وابسته آن در كودكان 12-7 ساله مراجعه كننده به بخش كودكان دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران 81-1377

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

سابقه و هدف: با توجه به نقش دندانهاي قدامي دائمي در مكانيسم جويدن و صحبت كردن و تامين زيبايي، اين تحقيق با هدف بررسي اپيدميولوژيك انواع شكستگي تاج دندانهاي ثناياي دايمي بر روي كودكان 7 تا 12 ساله مراجعه كننده به بخش دندانپزشكي كودكان دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام شد.
مواد و روشها: اين پژوهش به روش گذشته‌نگر بر روي 396 كودك كه در فاصله سالهاي 1377 تا 1381 به علت شكستگي تاج دندانهاي ثناياي دايمي به بخش دندانپزشكي كودكان دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران مراجعه كرده بودند، صورت گرفت. ميزان شكستگي برحسب روش ELISA كه در سال 1970 مورد تجديد نظر قرار گرفته است تعيين گرديد.
يافته‌ها: متوسط سن كودكان مورد بررسي 26/1 (82/9 سال بود و 5/88 درصد شكستگي‌هاي تاج در ثناياهاي مياني بالا مشاهده گرديد. عمده‌ترين عامل آسيب، زمين خوردگي (5/44 درصد) بود و بخش عمده سوانح در خيابان (9/36 درصد) رخ داده بود. اگر شكستگي‌ها از درجه 3 بوده (5/52 درصد) و بين سابقه وجود ضايعات تكاملي و پوشش كافي لب و ميزان اورجت با درجه شكستگي ارتباط معني‌داري وجود نداشته ليكن شيوع شكستگي درجه يك در اوربايت باز به طور معني‌داري بيش از اوربايت نرمال باز به طور معني‌داري يبش از اوربايت نرمال و افزايش يافته بوده است (P<0.01).
نتيجه‌‌گيري: پيشنهاد مي‌شود كه قبل از بروز شكستگي نسبت به معالجه ناهنجاريهاي دنداني - فكي و درمان ضايعات تكاملي ساختمان دندان اقدامات ضروري انجام شود و علاوه بر اين در كودكاني كه در معرض خطر بالاي شكستگي هستند جهت جلوگيري از شكستگي از محافظ دهان (Mouth guard) استفاده گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 99
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی