برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1388 , دوره  1 , شماره  4 ; از صفحه 145 تا صفحه 178 .
 
عنوان مقاله: 

شرايط و زمينه هاي مشارکت اعضاي هيات علمي در فرايند برنامه ريزي درسي دانشگاهي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

در اين مقاله، امکان مشارکت اعضاي هيات علمي در فرايند برنامه ريزي درسي دانشگاهي از ديدگاه اعضاي هيات علمي مورد بررسي قرار گرفته است. هدف تحقيق يافتن پاسخ اين سوال است که اعضاي هيات علمي تا چه اندازه در فرايند برنامه ريزي درسي دانشگاهي مشارکت مي کنند. در پرتو اين پرسش اصلي، پاسخگويي به سوالات ديگري نيز مدنظر بوده است. اين سوالات فرعي مرتبط با ديدگاههاي موجود در باره مشارکت، زمينه هاي مشارکت، منابع و شرايط ضروري مشارکت، راهکارهاي مشارکت، پيامدهاي مثبت و منفي مشارکت و موانع احتمالي مشارکت مي باشند. محقق براي يافتن پاسخ اين پرسشها از يک پرسشنامه 62 سوالي بر مبناي مقياس ليکرت در ارتباط با شش موضوع اصلي مندرج در سوالات فرعي استفاده کرده است، اين پژوهش از نوع توصيفي است و آزمون هاي آماري مورد استفاده اين پژوهش  tتک نمونه اي، t مستقل و تحليل واريانس يک طرفه و آزمون فردمن مي باشد. آن طور که نتايج اين تحقيق نشان مي دهد بين پاسخهاي ارايه شده اغلب هماهنگي وجود دارد و بعضا تفاوتهايي هم مشاهده مي شود. يافته هاي تحقيق بيانگر آن است که اعضاي هيات علمي قائل به ديدگاههاي موجود در باره مشارکت در برنامه ريزي درسي، زمينه هاي مشارکت، منابع و شرايط ضروري مشارکت، راهکارهاي افزايش مشارکت، پيامدهاي مثبت مشارکت و موانع احتمالي مشارکت مي باشند، ولي براي پيامدهاي منفي ارزشي قائل نيستند.
همچنين تجزيه و تحليل داده ها در قالب آزمون
t  مستقل بر اساس جنسيت و محل اخذ مدرک نشان داد که جنسيت بر پيامدهاي مثبت مشارکت اثرگذار است. و محل اخذ مدرک نيز بر زمينه هاي مشارکت، راهکارهاي مشارکت و موانع مشارکت اثر مي گذارد. و تجزيه تحليل داده ها در قالب آزمون تحليل واريانس يک طرفه بر اساس نوع دانشکده، رتبه دانشگاهي و سابقه تدريس نشان داد که نوع دانشکده بر هيچکدام از متغيرهاي تحقيق اثري ندارد ولي رتبه دانشگاهي و سابقه تدريس بر زمينه هاي مشارکت تاثير دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فتحی واجارگاه، ک.، و عارفی، م.، و شرف، ز. (1388). شرایط و زمینه های مشارکت اعضای هیات علمی در فرایند برنامه ریزی درسی دانشگاهی. آموزش عالی ایران, 1(4), 145-178. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=101206



Vancouver : کپی

فتحی واجارگاه کوروش، عارفی محبوبه، شرف زینب. شرایط و زمینه های مشارکت اعضای هیات علمی در فرایند برنامه ریزی درسی دانشگاهی. آموزش عالی ایران. 1388 [cited 2021July28];1(4):145-178. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=101206



IEEE : کپی

فتحی واجارگاه، ک.، عارفی، م.، شرف، ز.، 1388. شرایط و زمینه های مشارکت اعضای هیات علمی در فرایند برنامه ریزی درسی دانشگاهی. آموزش عالی ایران, [online] 1(4), pp.145-178. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=101206.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 119 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی