بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

مراقبت از سلامت روان و بهبود خلق و خو


سلامت روان به معنای سالم بودن از نظر شناختی، عاطفی و اجتماعی است. گاهی این امر دچار مشکلات شدید شده و نیاز است به یک دکتر روانشناس بالینی خوب مراجعه کنیم.

مراقبت از سلامت روان و بهبود خلق و خو

سلامت روان اغلب به عنوان جایگزینی برای شرایط سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی و موارد دیگر استفاده میشود. با این حال، طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، «سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن هر فردی توانایی های بالقوهخود را درک میکند، میتواند با استرس های عادی زندگی کنار آمده، کار مولد و ثمربخش داشته باشد و برای جامعه خود مفید باشد». سلامت روان شامل بهزیستی عاطفی، روانی و اجتماعی است. این مسئله بر نحوه تفکر، احساس، عمل، انتخاب و ارتباط ما با دیگران تأثیر میگذارد. سلامت روان چیزی بیش از فقدان یک بیماری روانی است و برای سلامت کلی و کیفیت زندگی ضروری است. خودمراقبتی میتواند در حفظ سلامت روان نقش برجسته ای داشته باشد و در صورت ابتلا به بیماری روانی به درمان و بهبودی شخص کمک کند.

سلامت روان

تحقیقات نشان میدهد که سطح بالای سلامت روان با افزایش یادگیری، خلاقیت و بهره وری، رفتارهای اجتماعی بیشتر و روابط اجتماعی مثبت و با بهبود سلامت جسمانی و امید به زندگی مرتبط است. در مقابل، شرایط سلامت روان بد، میتواند باعث ناراحتی، تأثیر بر عملکرد و روابط روزمره شود و با سلامت جسمانی ضعیف و مرگ زودرس ناشی از خودکشی همراه باشد. اما مهم است که به یاد داشته باشید که سلامت روان پیچیده است. این واقعیت که فردی شرایط سلامت روانی را تجربه نمیکند، لزوماً به معنای شکوفایی سلامت روان او نیست. در نهایت، سلامت روان به معنای سالم بودن از نظر شناختی، عاطفی و اجتماعی است. گاهی این سلامت روانی دچار مشکلات شدید میشود و نیاز است به یک دکتر روانشناس بالینی خوب مراجعه کنیم.

خود مراقبتی و سلامت روان

درباره خود مراقبتی

خود مراقبتی یعنی وقت گذاشتن برای انجام کارهایی که به شما کمک میکند. سعی کنید خوب زندگی کنید و همزمان سلامت جسمی وروانی خود را بهبود بخشید. وقتی صحبت از سلامت روان میشود، خودمراقبتی میتواند به شما در مدیریت استرس، کاهش خطر بیماری و افزایش انرژی کمک کند. حتی اقدامات کوچک مراقبت از خود، در زندگی روزمره شما میتواند تأثیر زیادی داشته باشد.

در اینجا چند نکته برای شروع مراقبت از خود آورده شده است:

  • ورزش منظم داشته باشید. تنها 30 دقیقه پیاده روی در روز میتواند به تقویت خلق و خو و بهبود سلامت شما کمک کند. اگر نمیتوانید بصورت پیوسته 30 دقیقه در روز ورزش کنید، تمرین های کوتاه و پراکنده در طول روز هم میتواند مؤثر باشد، بنابراین ناامید نشوید.
  • وعده های غذایی سالم و منظم بخورید. یک رژیم غذایی متعادل و نوشیدن آب فراوان میتواند انرژی و تمرکز شما را در طول روز بهبود بخشد. همچنین سعی کنید نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه یا قهوه را محدود کنید.
  • خواب را در اولویت قرار دهید. به یک برنامه پایبند باشید و مطمئن شوید که خواب کافی دارید. نور آبی از دستگاه ها و صفحه نمایش ها میتواند خواب را مختل کند. بنابراین نور آبی تلفن یا رایانه خود را قبل از خواب کاهش دهید.
  • یک فعالیت آرامش بخش را امتحان کنید. برنامه های تمدد اعصاب یا تندرستی را که ممکن است شامل مدیتیشن، آرامش عضلانی یا تمرین های تنفسی باشد، کاوش کنید. زمان های منظمی را برای این فعالیت ها و سایر فعالیت های سالمی که از آن لذت می برید، بطور مثال روزنامه نگاری، برنامه ریزی کنید.
  • اهداف و اولویت ها را تعیین کنید. تصمیم بگیرید که اکنون چه کاری باید انجام شود و چه چیزی میتواند به تعویق انداخته شود. سعی کنید در پایان روز به کارهایی که انجام داده اید توجه داشته باشید، نه کارهایی که نتوانسته اید انجام دهید.
  • قدردانی را تمرین کنید. هر روز چیزهایی را که برای آنها سپاسگزار هستید به خود یادآوری کنید. آنها را در شب یادداشت کنید یا در ذهن خود تکرار کنید.
  • روی مثبت بودن تمرکز کنید. افکار منفی و غیرمفید خود را شناسایی و به چالش بکشید.
  • در ارتباط باشید. با دوستان یا اعضای خانواده خود تماس بگیرید؛ زیرا میتوانند حمایت عاطفی و کمک عملی را ارائه دهند.

مراقبت از خود برای همه متفاوت به نظر میرسد و مهم است که آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید و از آن لذت ببرید. ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشید تا کشف کنید چه چیزی برای شما بهتر است. علاوه بر این، اگرچه خود مراقبتی، درمانی برای بیماریهای روانی نیست، اما درک اینکه چه چیزی باعث تحریک علائم خفیف شما میشود و چه تکنیکهای مقابله ای برای شما موثر است، میتواند به مدیریت سلامت روان شما کمک کند.

بهبود سلامت روان به کمک دکتر روانشناس بالینی

چه زمانی به دنبال کمک حرفه ای باشیم

اگر علائم شدید یا ناراحت کننده ای را تجربه میکنید که دو هفته یا بیشتر طول کشیده است، از متخصصان کمک بگیرید. صبر نکنید تا علائم شما بسیار زیاد شود. در مورد نگرانی های خود با یک متخصص سلامت روان و یا دکتر روانشناس خوب مشورت کنید. مسائلی مانند:

  • مشکل در خوابیدن
  • تغییرات اشتها که منجر به تغییرات وزن ناخواسته میشود
  • تقلا هنگام بلند شدن از رختخواب صبح بدلیل خلق و خو
  • مشکل در تمرکز
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که معمولا برای شما لذت بخش است
  • ناتوانی در انجام وظایف و مسئولیت های معمول روزانه

اگر نمیدانید از کجا شروع کنید و احساس میکنید که ممکن است تحت تأثیر افسردگی یا اضطراب باشید، به یاد داشته باشید که این شرایط قابل درمان هستند و درمان های مؤثری در دسترس هستند. هر چه زودتر به سایت مرکز مشاوره مکث مراجعه و یا با شماره 22006198-021 تماس گرفته و با استفاده از آخرین متدها و تکنولوژی های روز، در یک محیط بسیار حرفه ای و جذاب، مشکلات سلامت روان خود را برطرف نمایید.

پست های مرتبط

چگونه صفحات پی دی اف را به چند بخش تقسیم کنیم

تاریخ: 1400/09/20

بازدید: 2271

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

گاهی گزارش یا سند طولانی را به صورت پی دی اف دریافت می کنید و می خواهید آن را به دو یا چند قسمت تقسیم کنید و یا اینکه فقط به چند صفحه آن نیاز دارید . برای انجام این کار این پست را مطالعه فرمایید .

مدرس

@ins

آشنایی با گزینه جدید شبکه اجتماعی ریسرچ‌گیت

تاریخ: 1398/12/14

بازدید: 3827

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

مهارت و تجربه در ریسرچ گیت

مدرس

@ins

رینوپلاستی چیست و چقدر هزینه دارد ؟

تاریخ: 1401/04/22

بازدید: 65

1401

زمان مطالعه: 2 دقیقه

رینوپلاستی در حقیقت کلمه ای یونانی است، که مرکب از دو کلمه ی رینو به معنی بینی و پلاستی به معنی تغییر ساختار است. بنابراین می توان گفت، که رینوپلاستی به معنای تغییر ساختار بینی است.

مدرس

@ins

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست و چقدر هزینه دارد؟

تاریخ: 1400/11/11

بازدید: 1172

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یک روش زیبایی-درمانی برای برطرف کردن پوست و چربی اضافه در پلک بالا و پایین است که در سالهای اخیر بسیار رواج یافته است.

مدرس

@ins

1154 دانشمند ایرانی در بین 100 هزار دانشمند برتر جهان

تاریخ: 1399/11/12

بازدید: 5519

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

معرفی محققان برتر استنادی جهان

مدرس

@ins

اهمیت هوش هیجانی در موفقیت و تقویت آن

تاریخ: 1400/10/08

بازدید: 1360

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

اهمیت هوش هیجانی در موفقیت و تقویت آن

مدرس

@ins

انتخاب آزمایشگاه خوب در تهران و شهر ری

تاریخ: 1400/10/05

بازدید: 482

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

انتخاب آزمایشگاه خوب در تهران و شهر ری

مدرس

@ins

تأثیر طب سوزنی در درمان کمردرد مزمن و دیسک کمر

تاریخ: 1400/12/07

بازدید: 4794

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

فتق دیسک می‌تواند درد و التهاب با شدت‌های مختلفی را ایجاد کند؛ اگرچه طب سوزنی نمی‌تواند بیماری دیسک دژنراتیو که معمولاً با این مشکل همراه است را درمان کند، اما حداقل می‌تواند به دردی که معمولاً با فتق دیسک همراه است کمک کرده و فرایند تحلیل رفتن دیسک را آهسته کند.

مدرس

@ins

بهترین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی کدامند؟

تاریخ: 1400/11/21

بازدید: 1537

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

کتاب‌های مختلفی در بازار برای آموزش زبان انگلیسی در رنج‌های سنتی مختلف وجود دارد که گاهی اوقات انتخاب کتاب و سیستم آموزشی خوب، کمی سخت است.

مدرس

@ins