بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

عوامل موفقیت کلیدی در پروژه‌های هوش‌تجاری


عوامل موفقیت کلیدی یا CSF به موضوعی گفته می شود که در کسب و کار یا پروژه ها به موفقیت منجر می شود .

 هوش تجاری چیست ؟

هوش تجاری یا Business intelligence (BI) به رویه ها و تکنولوژی هایی اشاره دارد که به جمع آوری ، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده های تولید شده یعنی داده هایی که توسط فعالیت های شرکت به وجود آمده است ، می پردازد . هوش تجاری ، در بردارنده داده کاوی ، فرآیند تجزیه و تحلیل ، تعدیل عملکردی و تجزیه و تحلیل توصیفی است .

هوش تجاری به تجزیه و تحلیل همه داده های تولید شده در تجارت و نمایش آن به صورت گزارش های ساده ، اندازه گیری عملکرد و روندهایی که منجر به تصمیم گیری صحیح مدیریت می شود ، می پردازد . هوش تجاری ، توسط گروه گارنر به سرپرستی هوارد درسنر در سال 1989 مطرح شد . هوش تجاری به مجموعه ای از مفاهیم می پردازد که باعث بهبود تصمیم گیری شود .

استفاده از هوش تجاری سبب رشد و بهبود عملکرد یک سازمان می شود . هوش تجاری ، وظیفه گردآوری ، پردازش و تحلیل حجم زیادی از داده ها می شود . هوش تجاری ، از ابزار پیشرفته تحلیل و پیش بینی سریع استفاده می کند تا به یک سازمان کمک کند سریع تر به مقاصد سازمانی خود برسد . هدف مهم هوش تجاری این است که به بهبود عملکرد سازمان منجر شود .

نیاز به هوش تجاری ، از این مفهوم سرچشمه می‌ گیرد : مدیرانی که اطلاعات نادرست یا ناقص دارند، به طور متوسط تصمیمات بدتری نسبت به زمانی که اطلاعات بهتری داشته باشند، می گیرند . سازندگان مدل های مالی این اصل را به عنوان «آشغال در داخل، زباله بیرون» می شناسند.

هوش تجاری تلاش می کند تا به حل مشکلات از طریق تجزیه و تحلیل داده های فعلی بپردازد و با طراحی داشبوردی به تسریع تصمیمات بهتر کمک کند.

برای دریافت آخرین‌های بلاگ در خبرنامه عضو شوید.

عوامل موفقیت کلیدی یا Critical Success Factors چیست ؟

عوامل موفقیت کلیدی یا CSF به موضوعی گفته می شود که در کسب و کار یا پروژه ها به موفقیت منجر می شود . عوامل موفقیت کلیدی یا عوامل حیاتی در هر سازمانی ضروری است تا به شما اطمینان دهد که کسب و کار یا پروژه تان باید بر آنچه که برای دستیابی به موفقیت انجام شود ، متمرکز می ماند .

ده عامل موفقیت کلیدی شامل موارد زیر است :

  1. مشارکت کاربر
  2. پشتیبانی اجرایی
  3. اهداف تجاری روشن
  4. بلوغ عاطفی
  5. بهینه سازی
  6. فرآیند سریع
  7. تخصیص مدیریت پروژه
  8. افراد متخصص
  9. اجرای درست
  10. ابزارها و زیر ساخت ها

 

عوامل موفقیت کلیدی در پروژه‌های هوش‌تجاری

وبینار عوامل موفقیت کلیدی (CSF) در پروژه‌های هوش‌تجاری (BI) ، توسط دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد . در وبینار عوامل موفقیت کلیدی (CSF) در پروژه‌های هوش‌تجاری (BI) دکتر میثم نظریانی ، مدیر محصول پروژه‌های هوش‌تجاری، داده‌کاوی و مهندسی کیفیت داده‌ها در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران حضور خواهد داشت . علاقه مندان می توانند برای حضور در وبینار عوامل موفقیت کلیدی (CSF) در پروژه‌های هوش‌تجاری (BI) روز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷ به آدرس مراجعه کنند .

منبع:

رهنمای رودپشتی، ف.، و محمودی، م. (1389). تبیین الگوی هوش تجاری در سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت. مدیریت کسب و کار, 2(5), 31-51. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=204411

پست های مرتبط

کاربرد کلان داده در صنعت

تاریخ: 1401/03/08

بازدید: 450

1401

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ظهور مفهومی مثل شبکه جهانی وب ، رایانش ابری و اینترنت اشیا باعث به وجود آمدن حجم زیادی از داده ها شد .

مدرس

@ins

تحلیل شبکه های اجتماعی علمی

تاریخ: 1401/01/16

بازدید: 337

1401

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

با سرعت و شتاب سریع داده های بزرگ علمی ، فناوری های شبکه های اجتماعی اخیرا توجه زیادی را در عرصه تحقیقات علمی به خود جلب کرده است .

مدرس

@ins

وبینار کاربرد دیتا ساینس در دیوار

تاریخ: 1400/11/17

بازدید: 463

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

حجم داده با پیشرفت فناوری سرعت گرفته است . با حجم روزافزون داده ، نیاز به بستری که بتوان این داده ها را ذخیره کرد وجود دارد . به این حجم از داده که نیاز به بستر دارد کلان داده گفته می شود .

مدرس

@ins

دسترسی رایگان به مجموعه داده ها

تاریخ: 1401/03/01

بازدید: 1638

1401

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در فرآیند یادگیری ماشین ، محقق برای انجام کارهای مورد نظر خود نیاز به مجموعه داده استاندارد دارد . در این پست به معرفی یکی از پایگاه هایی که به طور رایگان ، مجموعه داده را در اختیار محققان قرار می دهد می پردازیم .

مدرس

@ins