بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

لزوم دریافت کد اقتصادی و گواهی ارزش افزوده در سال 1401


همانطور که هر شخص حقیقی نیاز به یک کد ملی دارد، هر شرکتی نیز جهت شناسایی و ادامه فعالیت خود نیاز به یک کد اقتصادی دارد. این کد توسط سازمان امور مالیاتی مشخص و به شرکت مورد نظر داده می‌شود.

در پاسخ به این سؤال که کد اقتصادی چیست؟ باید گفت همانطور که هر شخص حقیقی نیاز به یک کد ملی دارد، هر شرکتی نیز جهت  شناسایی و ادامه فعالیت خود نیاز به یک کد اقتصادی دارد. این کد توسط سازمان امور مالیاتی مشخص و به شرکت مورد نظر داده می‌شود. همچنین شماره اقتصادی نیز همان کد اقتصادی است. در واقع با استفاده از این شماره می‌توان فعالیت و عملکرد شرکت، اعم از ارائه خدمات، خرید و فروش‌های انجام شده طبق فاکتور و قراردادها را مشخص نمود.

دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی چه کاربردی دارد؟

بعد از اینکه متوجه این شدیم که کد اقتصادی چیست، بهتر است کاربردهایی که گرفتن این کد برای شرکت به همراه دارد را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

  • چنانچه به دنبال گرفتن کارت بازرگانی باشید دریافت کد اقتصادی الزامی خواهد بود.
  • برای اخذ گواهی ارزش افزوده نیاز به کد اقتصادی است.
  • اگر بخواهید در مزایده و یا مناقصات شرکت نمایید بدون داشتن کد اقتصادی امکان‌پذیر نیست.
  • برای انجام قراردادهای تجاری خود نیاز به اخذ کد اقتصادی خواهد بود.
  • جهت انجام اظهارنامه مالیاتی نیاز به کد اقتصادی دارید.
  • جهت ارائه اظهارنامه مربوط به ارزش افزوده نیز احتیاج به کد اقتصادی است.

چرا گرفتن کد اقتصادی مهم است؟

همانطور که متوجه شدید کد اقتصادی چیست و با کاربردهای کد اقتصادی آشنا شدیم، در این بخش به اهمیت داشتن این کد که در راستای کاربردهای آن است، می‌پردازیم:

  • برای انجام کلیه قراردادهای تجاری نیاز به کد اقتصادی دارید. به طور حتم زمانی خواهد رسید که احتیاج به بستن قراردادی مهم با شرکت‌های بزرگ خواهید داشت. در صورتی که کد اقتصادی را اخذ ننموده باشید به احتمال زیاد شانس بستن قرارداد را از دست خواهید داد.
  • جهت شرکت در مزایده و مناقصات نیاز به قرار گرفتن شرکت خود در رتبه‌بندی مناسب دارید و برای کسب رتبه‌بندی نیز نیاز به اخذ کد اقتصادی خواهید داشت. در واقع شرکت در مناقصات و مزایدات و کسب سود از آن وابسته به داشتن کد اقتصادی شرکت است.
  • در طول فعالیت شرکت چنانچه قصد توسعه فعالیت خود را داشته باشید و بخواهید به صادرات و واردات محصولات خود بپردازید بدون داشتن کارت بازرگانی، این امر امکان‌پذیر نخواهد بود و لازمه دریافت کارت بازرگانی، گرفتن کد اقتصادی خواهد بود.
  • اما مهمترین نیاز شرکت شما به کد اقتصادی، پر کردن اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن به سازمان مالیاتی خواهد بود. چنانچه شرکتی موارد مالیاتی را رعایت ننماید، ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد. همچنین پرداخت به موقع مالیات، باعث می‌شود که شرکت مشمول معافیت‌های مالیاتی شود. بنابراین برای پرداخت مالیات و ارائه اظهارنامه ملزم به داشتن کد اقتصادی خواهید بود.

در صورتی که نیاز به برونسپاری این فرآیند دارید به اینجا رجوع کنید: نحوه دریافت سریع کد اقتصادی به صورت آنلاین

ثبت کاج

 چه اشخاصی ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند؟

براساس قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی می‌نمایند ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند. شرکت‌هایی در حوزه تولید، توزیع، مونتاژ، فروش کالا و یا ارائه خدمات به فعالیت می‌پردازند و همچنین کلیه اشخاص حقیقی که پروانه کسب و جواز در حوزه اصناف دارند، ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند.

چه اشخاصی موظف به دریافت کد اقتصادی نیستند؟

اشخاص حقیقی که در حوزه هنر، فرهنگ و ادب فعالیت دارند همانند نویسندگان و همینطور اشخاص حقیقی پیمانکار که مبلغ پیمان‌کاری‌های آنها کمتر از 5 میلیون تومان در سال باشد موظف به دریافت کد اقتصادی نیستند. همچنین مسجدها، هیئت‌ها، تکیه‌ها، و حسینیه‌ها نیز معاف از دریافت کد اقتصادی و پرداخت مالیات هستند.

تفاوت کارت اقتصادی اشخاص حقیقی با اشخاص حقوقی

کارت اقتصادی ارائه شده به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای تفاوت‌های ظاهری است. در کارت صادر شده به اشخاص حقیقی، عکس مودی مالیاتی، نام و نام خانوادگی، شماره اقتصادی، کد گروه مالیاتی شخص و آدرس محل کار وی درج گردیده است. اما کارت اقتصادی اشخاص حقوقی دارای عکس نبوده و نوع شخص حقوقی درج شده است، همچنین مشخصات مودی نیز در کارت اشخاص حقوقی ذکر شده است. این کارت به صورت لیزری صادر می‌گردد.

چه مدارکی جهت اخذ کد اقتصادی لازم است؟

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی به شرح ذیل است:

  • شناسنامه و کارت ملی سهامداران شرکت و همچنین شرکا
  • ارائه گواهی امضاء توسط افرادی که حق امضاء در شرکت مربوطه را دارند.
  • تکمیل نمودن دفترچه مخصوص دریافت کد اقتصادی
  • ارائه تصویری از اجاره‌نامه شرکت که باید به نام خود شرکت تنظیم شده باشد.
  • ارائه کپی برابر با اصل از کلیه مدارک شرکت که شامل شرکتنامه، اساسنامه، تقاضانامه، صورتجلسه هیئت مدیره، صورتجلسه مجمع عمومی مربوط به مؤسسین شرکت، روزنامه رسمی از تأسیس شرکت و همچنین روزنامه رسمی از چاپ تغییرات شرکت است.
  • برای تکمیل ثبت‌نام در سایت سازمان مالیاتی باید یک شماره حساب از شرکت، یا شماره حساب یکی از صاحبان دارای حق امضاء شرکت و یا شماره حساب مشترک از اعضاء ارائه گردد.

گواهی ارزش افزوده

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید

مراحل دریافت شماره اقتصادی

مراحل دریافت شماره اقتصادی

همانطور که دریافتید که کد اقتصادی چیست در ادامه مراحل دریافت کد اقتصادی را نیز خدمتتان ذکر می‌کنیم:

  1. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی ir
  2. کلیک بر روی عبارت ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی
  3. وارد نمودن اطلاعات خواسته شده در مرحله پیش ثبت‌نام کد اقتصادی که در صورت صحیح بودن اطلاعات کد کاربری و رمز عبور به شماره تلفن شما پیامک می‌شود.
  4. بعد از دریافت نام کاربری، مجدداً وارد سایت شده و اطلاعات موردنظر را براساس مدارک خواسته شده کامل و سپس ذخیره نمایید و در پایان منتظر دریافت کد اقتصادی باشید.
  5. شما می‌توانید برای آگاهی از وضعیت ثبت‌نام کد اقتصادی در هر زمانی، به سایت مراجعه نمایید و روی گزینه پیگیری سریع وضعیت ثبت‌نام اقتصادی کلیک کنید.

ثبت شرکت کاج

در این مقاله به تعریف اینکه کد اقتصادی چیست و اخذ آن چه کاربردهایی برای اشخاص به همراه دارد، پرداختیم. همچنین مدارک و نحوه انجام مراحل ثبت‌نام را نیز بیان کردیم. شما می‌توانید بلافاصله بعد از ثبت شرکت خود، اقدام به اخذ کد اقتصادی نمایید. در صورتی که در انجام هر مرحله‌ای از مراحل فوق برای گرفتن کد اقتصادی دچار مشکل شدید، می‌توانید با کارشناسان ما در خدمات ثبت شرکت https://kajsabt.com، تماس بگیرید تا کلیه مشاوره و راهنمایی‌های لازم در این خصوص را دریافت نمایید.

پست های مرتبط

تأثیر ریپورتاژ بر برندینگ

تاریخ: 1400/05/05

بازدید: 3170

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

در این مجال قصد داریم که ضمن بازتعریف برخی واژه‌ها به اهمیت فناوری اطلاعات و تبلیغات در بستر وب بپردازیم.

مدرس

@ins