بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

یادگیری چیست؟ توضیح آن با چرخه Pact


تقریباً هر اقدامی که انجام می‌دهیم نتیجه یادگیری گذشته است، اما برای برخی افراد، یادگیری همچنان فعالیتی است که در یک زمینه آموزشی انجام شده یا با آن مرتبط است.

تقریباً هر اقدامی که انجام می‌دهیم نتیجه یادگیری گذشته است، اما برای برخی افراد، یادگیری همچنان فعالیتی است که در یک زمینه آموزشی انجام شده یا با آن مرتبط است.

همانطور که در دوران نوزادی یاد می‌گیریم غذا بخوریم، جلب توجه کنیم، بخزیم، راه برویم و ...  زمانی که به کودک تبدیل می‌شویم، و بدنمان عملکرد بیشتری پیدا می‌کند، طیف وسیعی از مهارت‌ها را می‌آموزیم.

در آموزش زبان انگلیسی به طور سنتی، تحقیقات و مطالعات پیرامون یادگیری عمدتاً بر یادگیری در سال‌های اولیه در دوران کودکی و نوجوانی متمرکز بود. با این حال، اکنون مشخص شده است که یادگیری فرآیندی مستمر است که از بدو تولد آغاز می‌شود و تا زمان مرگ ادامه می‌یابد. این فرآیندی است که از طریق آن از تجربیات خود برای رویارویی با موقعیت‌های جدید و توسعه روابط استفاده می‌کنیم.

بسیاری از یادگیری‌های ما به طور تصادفی در طول زندگی از تجربیات جدید، به دست آوردن اطلاعات اتفاق می‌افتد به عنوان مثال: خواندن روزنامه یا تماشای یک برنامه خبری، صحبت با یک دوست یا همکار، جلسات تصادفی و تجربیات غیرمنتظره یا شرکت در بهترین آموزشگاه زبان هم به همین شکل.

بسیاری از تجربیات زندگی فرصت‌های یادگیری را برای ما فراهم می‌کنند که می‌توانیم از بین آنها انتخاب کنیم که یاد بگیریم یا نه. این نوع یادگیری تجربی در تضاد با یادگیری رسمی‌تر است، مانند آموزش، راهنمایی، مربیگری و تدریس، که همگی دارای نوعی ساختار هستند به این صورت که یادگیری برنامه‌ریزی شده شامل تسهیل کننده است.

 آموزش و سایر فرصت‌های یادگیری ساختاریافته، فعالیت‌هایی هستند که یک فرد به فردی دیگر منتقل می‌کند، در حالی که یادگیری چیزی است که ما فقط می‌توانیم برای خود انجام دهیم.

یادگیری باید برخی نیازهای شخصی را برآورده کند و شناخت و شناسایی چنین نیازهایی ما را قادر می‌سازد ارزیابی کنیم که آیا یادگیری ارزشمند و موفق بوده است یا خیر.

اصول کلیدی یادگیری

طیف وسیعی از نظریه‌ها وجود دارد که سعی در توضیح و نشان دادن روشی دارند که افراد یاد می‌گیرند.

چنین نظریه‌هایی بسته به نوع یادگیری که توصیف می‌کنند اغلب می‌توانند با یکدیگر تضاد داشته باشند، برای مثال نظریه‌های سنتی یادگیری مرتبط با کودکان و نوجوانان در «مدرسه» ممکن است با نظریه‌های مرتبط با یادگیری بزرگسالان متفاوت باشد. بهترین آموزشگاه آیلتس

فهرست زیر عمومی است و اصول کلیدی مرتبط با انواع یادگیری را مشخص می‌کند و می‌تواند در موقعیت‌های گروهی و همچنین زمانی که به تنهایی یا با یک مربی یاد می‌گیرید، اعمال شود.

این فهرست جامع نیست، اما باید به شما در درک برخی از مفاهیم کلیدی یادگیری کمک کند.

  • مردم زمانی بهتر یاد می‌گیرند که با آنها محترمانه رفتار شود و با آنها به عنوان نادان رفتار نشود. ایجاد قوانین اساسی در شروع جلسه آموزشی این اصل مهم را تقویت می کند، با این حال، برای اینکه آموزش مؤثرتر باشد و مشارکت کامل را شامل شود، مربی باید چنین رفتار نمونه‌ای را الگوبرداری کند.
  • فرصت‌های یادگیری باید در صورت امکان با تجربه مثبت قبلی مرتبط باشند این شامل خودآگاهی از سوی یادگیرنده و درک و همدلی از سوی هر تسهیل کننده است. یادگیری را می‌توان با تجربه‌های منفی گذشته مسدود کرد برای مثال برخی از افرادی که از مدرسه متنفر بودند نمی‌توانند در یک موقعیت کلاس درس قرار بگیرند.
  • در صورت امکان، فراگیران باید در برنامه‌ریزی فعالیت‌های یادگیری شرکت کنند. یادگیرنده با هدایت به سوی هدفش تشویق می‌شود زیرا این امر معمولاً تعهد و انگیزه را بهبود می‌بخشد و مشارکت را افزایش می‌دهد. تسهیلگران باید انتظارات یادگیرنده را در شروع یک دوره یا جلسه بررسی کنند تا با تشویق یادگیرنده بتوانند به آن کمک کنند.
  • افراد زمانی بهتر یاد می‌گیرند که محیط فیزیکی آنها راحت باشد. در موقعیت‌های گروهی، یک محیط عاطفی و حمایتی مثبت نیز مهم است. افراد در گروه زمانی بهترین یادگیری را دارند که بتوانند با سایر اعضای گروه معاشرت کنند و تعامل داشته باشند.
  • تعامل با یک تسهیل کننده حیاتی است. مردم باید بتوانند در مورد آنچه می‌آموزند واکنش نشان دهند، سؤال کنند و نظرات خود را بیان کنند. به طور کلی، در موقعیت‌های گروهی، اعضای ساکت‌تر باید به آرامی برای نظراتشان تشویق شوند.
  • فعالیت‌های یادگیری یا ارائه باید متنوع باشد، تا طیفی از سبک‌های یادگیری مختلف را پوشش دهد و به یادگیرنده کمک کند علاقه و انگیزه خود را حفظ کند. به عنوان مثال، در یک محیط کلاس درس، شامل بحث و گفتگو یا فعالیت‌های دیگر، به ویژه نوعی حل مسئله، به عنوان بخشی از یک درس یا سخنرانی، یادگیرندگان را قادر می‌سازد تا با موضوع تعامل داشته باشند و درگیر شوند.
  • پاداش‌های فوری کمک می‌کند. افراد در صورتی بهتر یاد می‌گیرند که نتایج و پاداش‌های یادگیری واضح باشد و بتوان آنها را در طول یا بلافاصله پس از تجربه یادگیری نشان داد.
  • خود ارزیابی و تمرین بازتابی مهم است. فراگیران باید تشویق شوند تا در مورد آموخته‌های خود فکر کنند و در مورد راه‌هایی فکر کنند که می‌توانند دانش خود را بیشتر کنند.

چرخه یادگیری PACT

تلاش‌های زیادی توسط دانشگاهیان و دیگران برای ترسیم و توضیح فرآیندهای یادگیری صورت گرفته است. به طور کلی تشخیص داده شده است که یادگیری در یک چرخه تکراری، یک سری فرآیندهای مداوم انجام می شود.

نمودار زیر یک چرخه یادگیری عمومی را نشان می‌دهد و از مخفف PACT استفاده می‌کند. چرخه مربوط به همه انواع یادگیری است.

مراحل چرخه یادگیری PACT عبارتند از:

  • تهیه کنید. دانش (نظریه) یا توانایی (مهارت) جدید به دست می‌آید.
  • درخواست دادن. سپس دانش یا مهارت جدید به نوعی تمرین می‌شود.
  • در نظر گرفتن. نتایج این تمرین ارزیابی می‌شود.
  • تبدیل. دانش یا توانایی اصلی بر این اساس اصلاح می‌شود.

سپس چرخه ادامه می‌یابد و تکرار می‌شود.

چرخه PACT باید به نشان دادن این که یادگیری یک فرآیند تکراری است کمک کند: یادگیری ما با توسعه ما تکامل می‌یابد و از دانش اولیه برای درک بعدی استفاده می‌کنیم.

نمونه‌های زیادی از این فرآیندها در عمل وجود دارد  معمولاً ما اصول اولیه یک موضوع یا مهارت را قبل از پیشرفت به سطوح متوسط، پیشرفته و در نهایت تخصصی یاد می‌گیریم. در هر مرحله، دانش و تجربه‌ای را که قبلاً به دست آورده‌ایم، به دست می‌آوریم، دانش، تجربه یا تکنیک‌های بیشتری را به دست می‌آوریم و چرخه یادگیری را تکرار می‌کنیم.

ظرفیت یادگیری

ظرفیت یادگیری فردی ما به طور قابل توجهی متفاوت است و نه تنها به توانایی بلکه به انگیزه، شخصیت، سبک یادگیری و آگاهی از فرآیندهای یادگیری خودمان نیز بستگی دارد.

کار بر روی آگاهی از فرآیندهای یادگیری خود به معنای "یادگیری نحوه یادگیری" است. به عنوان مثال، در محیط‌های دانشگاهی، معمولاً برخی از مهارت‌های مطالعه به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، که شامل یادگیری نحوه جستجوی اطلاعات در صورت نیاز و نحوه استفاده مناسب از آن است.

به طور خلاصه

یادگیری یک فعالیت درونی و یک مهارت کلیدی توسعه فردی است.

یادگیری چیزی نیست که بتوان مستقیماً در دیگران مشاهده کرد. با این حال، ما می‌توانیم نتایج یادگیری را در خود و دیگران مشاهده کنیم  به همین دلیل است که در موقعیت‌های یادگیری رسمی، ارزشیابی بخش مهمی از فرآیند تدریس است.

نتایج ارزیابی تحصیلی، انشا، امتحانات و غیره صرفاً تلاش‌هایی برای اندازه‌گیری میزان آموخته‌های یک فرد هستند اما نمی‌توانند روند واقعی یادگیری را اندازه‌گیری کنند.

یادگیری تغییراتی را در نحوه عمل، تفکر و احساس ما در مورد خود، سایر افراد و دنیای اطراف ایجاد می‌کند. چنین تغییراتی بسته به برداشت خود ما از اهمیت و ارتباط دانش به دست آمده ممکن است دائمی یا موقتی باشد.

پست های مرتبط

تأثیر ریپورتاژ بر برندینگ

تاریخ: 1400/05/05

بازدید: 3052

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

در این مجال قصد داریم که ضمن بازتعریف برخی واژه‌ها به اهمیت فناوری اطلاعات و تبلیغات در بستر وب بپردازیم.

مدرس

@ins