بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

آیا رشد اینستاگرام به اندازه فیسبوک خواهد بود؟


در سال 2012 اینستاگرام تنها 30 میلیون کاربر داشت! به همین خاطر هم سرمایه‌گذاری در این پلتفرم تصمیمی منطقی به نظر نمی‌آمد و اکثراً فیس بوک را انتخاب بهتری برای بازاریابی می‌دانستند.

در سال 2012 اینستاگرام تنها 30 میلیون کاربر داشت! به همین خاطر هم سرمایه‌گذاری در این پلتفرم تصمیمی منطقی به نظر نمی‌آمد و اکثراً فیس بوک را انتخاب بهتری برای بازاریابی می‌دانستند. اما بعد از چند سال به امروز رسیدیم که فیس بوک همچنان حذف نشده؛ اما رشد اینستاگرام شیب هیجان‌انگیزی داشته و این پلتفرم محبوب، خود را به بیش از میلیارد کاربر فعال رسانده است!

از آنجایی که اینستاگرام از خانواده فیس بوک آمده است، می‌توان این دو برنامه را به نوعی مکمل هم دانست. اما برای افرادی که می‌خواهند به طوری جدی برای بازاریابی در اینستاگرام سرمایه‌گذاری کنند این سؤال مطرح است که آیا رشد اینستاگرام به اندازه فیس بوک خواهد بود؟ در یک کلام باید بگوییم پاسخ این سؤال مثبت است؛ اما چرا؟ در این مطلب همراه ما باشید تا دلایل رشد اینستاگرام را ببینیم و با هم به این نتیجه برسیم که آیا این روند صعودی قرار است باز هم ادامه داشته باشد یا نه.

آمارهای جالب درباره اینستاگرام

طبق آمارهای رسمی تقریباً اویل سال 2018 بود که استفاده از فیس بوک برای اولین‌بار به طور محسوسی کاهش پیدا کرد. در همان آمار نیز اشاره شد که اینستاگرام به آستانه شکوفایی خود رسیده است. این الاکنگ بین فیس بوک و  اینستاگرام تا همین امروز نیز به همان شکل بر قوت خود باقی مانده است. به همین دلیل هم کسب و کارهای می‌توانند اکنون و در آینده با به کارگیری کاربردی‌ترین روش‌های افزایش فالوور اینستاگرام، تجارت خود را بر پایه این پلفترم رو به رشد ارتقاء دهند.

نکته: قبل از آن که به سراغ این 9 دلیل برویم، لازم است اشاره کنیم که اگر آشنایی چندانی با اینستاگرام ندارید، می‌توانید از آموزش اینستاگرام در وبلاگ ژاکت استفاده فرمایید.

اما بیایید نگاهی دقیق‌تر به آمار جذاب اینستاگرام داشته باشیم.

1- جایگاه اینستاگرام میان رسانه‌های موجود

با وجود سیر نزولی فیس بوک، هنوز هم در سال 2021 این فیس بوک است که توانسته رتبه اول پلتفرم‌های محبوب را از آن خود کند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، فیس بوک رتبه نخست و اینستاگرام رتبه دوم را بین رسانه‌های اجتماعی دارند.

جایگاه اینستاگرام میان رسانه های موجود

2- تعداد کاربران اینستاگرام

اینستاگرام در سال 2021 حدود 1.074 میلیارد کاربر فعال دارد. این عدد برای یک پلتفرم که منحصراً بر محتواهای بصری تمرکز دارد، عدد خیره کننده‌ای محسوب می‌شود. طبق این آمار حدوداً 73.5 میلیون کاربر از سال 2020 به این پلتفرم اضافه شده‌اند و کاربران اینستاگرام 22.9% بیشتر شدند. در واقع با اضافه شدن این تعداد از کاربران، تعداد کاربران اینستاگرام برای اولین‌بار از 1 میلیارد عبور کرد. جالب است بدانید که کارشناسان رسانه‌های اجتماعی انتظار داشتند که اینستاگرام در سال 2024 به این آمار برسد. البته ناگفته نماند که تحلیلگران بخش بزرگی از این رشد عظیم را به همه‌گیری ویرویس کرونا نسبت می‌دهند.

3- تعداد کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعالیت دارند

در حال حاضر حدود 71% ازمشاغل ایالات متحده ادعا می‌کنند که از اینستاگرام در کسب و کار خود استفاده می‌کنند. همین مطالعه نیز نشان می‌دهد که از هر 10 هشتگ، 7 تای آن تجاری است. همچنین بیش از 80% از کسب و کارها معتقدند تعامل در اینستاگرام، مهم‌ترین نوع تعامل آنها با کاربران است.

4- میزان تأثیری که اینستاگرام در تصمیم‌گیری مشتریان دارد

طبق گزارش‌ها اینستاگرام حدوداً به 80% از کاربران کمک می‌کند که تصمیم نهایی خود را در خریدهای آنلاین بگیرند. لازم به ذکر است که بخش زیادی از این 80% درصد به تبلیغات اینفلوئنسرها بر می‌گردد.

با توجه به آمار بالا، اگر اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، قدرت اینستاگرام روز به روز بیشتر خواهد شد. اما لازمه همراه شدن با سیر صعودی اینستاگرام، استفاده حرفه‌ای از این پلتفرم است. اگر مایلید مهارت‌های خود را در خصوص استفاده از اینستاگرام افزایش دهید، می‌توانید آموزش اینستاگرام در وبلاگ ژاکت را مطالعه فرمایید. در این راهنمای جامع ابتدا نحوه ثبت‌نام در اینستاگرام را آموزش می‌بینید، سپس با بخش‌ها و گزینه‌های مختلف موجود در این برنامه آشنا می‌شوید.

چرا رشد اینستاگرام به اندازه فیس بوک است؟

اما چرا رشد اینستاگرام تا به امروز تا این حد بوده و چرا پیش‌بینی می‌شود که این رشد ادامه داشته باشد؟ در ادامه 9 دلیل را در پاسخ این سؤال می‌آوریم.

1- موبایل دوست بودن

اینستاگرام در ابتدا مجموعه محدودتری از محتواها را داشت؛ اما از همان ابتدا به‌طور ویژه بر کاربران موبایل متمرکز بود. هر چند که در حال حاضر می‌توانیم از اپلیکیشن دسکتاپ یا نسخه تحت وب این پلتفرم هم استفاده کنیم؛ اما هنوز هم تمام سیاست‌های اینستاگرام در راستای موبایل دوست (Mobile friendly) بودن آن است. از آنجایی که 80% از آمار محتواهای اجتماعی در سرتاسر دنیا به موبایل تعلق دارند، این مزیت قطعاً یکی از مهم‌ترین دلایل رشد اینستاگرام است.

2- استوری‌های جذاب و کاربرپسند

مارک زاکربرگ و همکارانش محتوایی در قالب استوری را در اینستاگرام و با الهام از اسنپ چت به کاربران ارائه دادند. هر چند که اکنون فیس بوک هم استوری‌های ویژه خود را دارد، اما رابط کاربری Facebook News Feed و Facebook Stories کمی در کنار هم مبهم به نظر می‌رسند. بنابراین استوری‌های جذاب و کاربرپسند اینستاگرام را می‌توان یکی از دلایل محوبیبت آن دانست. استوری‌های اینستاگرام اکنون از منبع الهام خود (یعنی استوری‌های اسنپ چت) هم بهتر عمل می‌کنند.

3- سیر صعودی تعداد کاربران جوان اینستاگرام

طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد کاربران 12 تا 34 سال فیس بوک و اسنپ چت از سال 2017 سیر نزولی داشته است. این در حالی است که تعداد همین کاربران با همین مشخصات در اینستاگرام افزایش یافته است. از آنجایی که این روند صعودی همچنان ادامه دارد، جای عجبی نیست اگر در سال‌های آینده اکثر کاربران جوان به طور کل به اینستاگرام مهاجرت کنند.

4- ایده‌آل بودن برای تجارت؛ از مهم‌ترین دلایل رشد اینستاگرام

تجارت مستقیم در فیس بوک بارها توسط کسب و کارهای متنوع امتحان شده است؛ اما طبق آمارهای موجود، موفقیت چندانی در آنها شکل نگرفته است. این در حالی است که تجارت و کسب و کار در اینستاگرام مثل یک درخت در هم تنیده قدرتمند است که روز به روز نیز تنومندتر می‌شود.

حدوداً از سال 2018 بود که اینستاگرام اعلام کرد مشتریان می‌توانند از روی تصویر یک محصول در پست‌های صفحه فروشگاه، خرید خود را انجام دهند و نیازی نیست برای خرید آنلاین خود اینستاگرام را ترک کنند و به وب سایت فروشگاه بروند. هر چند که این امکان بیشتر برای محصولات کشورهای دیگر پاسخگو است؛ اما همین امر نشان می‌دهد که اینستاگرام سیاست‌هایی جدی را طراحی کرده و خواهد کرد که این پلتفرم را تبدیل به یک نیروگاه تجاری رو به رشد کرده است.

5- پیدا کردن راحت‌تر محتواهای دلخواه در اینستاگرام

به فرآیند پیدا کردن محتواهای دلخواه در رسانه‌های اجتماعی "Discovery" می‌گویند. حالا به لطف وجود قابلیت‌های مختلف جست و جو، Discovery در اینستاگرام به مراتب شیرین‌تر و راحت‌تر از پلتفرم‌های دیگر است. چرا؟

اولین دلیل راحتی Discovery در اینستاگرام، هشتگ‌ها هستند. در واقع فرآیند "هشتگ سازی" اولین بار توسط اینستاگرام سر زبان‌ها افتاد. کافیست عبارت مدنظر خود را در بخش "Tags" نوار جست و جوی اینستاگرام وارد کنید. سپس کلکسیونی از محتواهای آن حوزه برای شما نمایش داده خواهد شد.

البته بخش اکسپلورر اینستاگرام را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. در این بخش انواع مختلفی از محتواهای اینستاگرام نمایش داده می‌شوند. اما نکته هیجان‌انگیز در مورد اکسپلورر این است که اینستاگرام سعی می‌کند محتواهایی را در این بخش نمایش دهد که حدس می‌زند برای شما جذاب‌تر است (با توجه به سابقه شما در نوع محتواهایی که در اکسپلورر باز کرده‌اید).

هشتگ های اینستاگرام

6- فضای مثبت‌تر اینستاگرام

هرگز نمی‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که افراد منفی یا غیرمنطقی در اینستاگرام نیستند؛ قطعاً هستند و تعدادشان هم کم نیست! اما در مجموع اینستاگرام در مقایسه با فیس بوک (جایی که حتی ساده‌ترین پست‌ها معمولاً بیشتر شبیه به دعواهای مجازی هستند) فضای مثبت‌تر و با نشاط‌تری دارد.

البته قطعاً این دلیل به تنهایی نمی‌تواند دلایل رشد اینستاگرام باشد. اما در هر صورت رسانه‌های اجتماعی اول و آخر سرگرم کننده باشند. پس هر چه میزان این سرگرم کنندگی و نشاط بیشتر باشد، کاربران نیز بیشتر طرفدار آن پلتفرم خواهند بود.

7- امکان چت در بخش دایرکت اینستاگرام

فیس بوک سنجر یک موفقیت بی‌نظیر به حساب می‌آید. اما بخش دایرکت اینستاگرام را هم می‌توان یکی از نقاط قوت بی چون و چرای آن دانست. در واقع امکان چت خصوصی باعث شده که شکاف بین فیس بوک و اینستاگرام کم و کمتر شود. از طرفی از زمانی که امکان چت تصویری هم به اینستاگرام اضافه شد، قدرت این برنامه در پیام‌رسانی چندین برابر قبل شد.

8- آغوش باز اینستاگرام به روی توسعه دهندگان

شاید در مورد رسوایی کمبریج آنالیتیکا و فیس بوک شنیده باشید. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در این ماجرا که در جریان انتخابات آمریکا رخ داد، اطلاعات حدود 50 میلیون کاربر که اکثر آنها از آمریکا بودند، توسط  کمبریج آنالیتیکا جمع‌آوری شد. از آن زمان فیس بوک تصمیم گرفت که تمهیدات سخت گیرانه‌تری پیرامون اطلاعات کاربران داشته باشد. این تمهیدات سخت‌گیرانه نیز به طور خودکار باعث محدودتر شدن جامعه توسعه دهندگان فیس بوک شد.

این در حالی است که اینستاگرام آغوش خود را کاملاً به روش توسعه دهندگان باز کرده است.

اینستاگرام به تازگی اعلام کرده است که همه توسعه دهندگان شخص ثالث، می‌توانند برای این پلتفرم افکت و استیکر طراحی کنند. همچنین کاربران این امکان را دارند که استوری‌های خود را از GoPro یا Spotify و ... مستقیماً در اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

9- قدرت بیشتر اینستاگرام در انتشار محتواهای بصری

همانطور که اشاره کردیم اینستاگرام در ابتدای فعالیت خود انواع بسیار محدودتری را از محتواها ارائه داده بود. اما این محتواها به مرور زمان پیشرفته‌تر و متنوع‌تر شدند تا به امروز که تقریباً دیگر هر نوع محتوای بصری را می‌توانید در این رسانه به اشتراک بگذارید.

در اینستاگرام امروزی، می‌توانید از همان پست‌های کلاسیک اینستاگرام استفاده کنید یا در مقابل به سراغ جدیدترین نوع محتوای این رسانه، یعنی ویدئوهای Reels بروید. می‌توانید اتفاقات یا اخبار روزانه را در استوری‌های خود منتشر کنید. سپس از استوری‌های مهم‌تر خود یک کلکسیون در قالب هایلایت‌ها بسازید و کاورهای منسجم و چشم‌نوازی را هم برای آنها انتخاب کنید.

اما در کنار همه این موارد، از این نکته هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که اینستاگرام از همان ابتدا سعی می‌کرد امکاناتی کاربردی را در زمینه محتواهای بصری ارائه دهد. در همین راستا در حال حاضر می‌توانید از فیلترها جذاب خود اینستاگرام برای ادیت تصاویر و ویدئوهای خود استفاده کنید.

علاوه بر این حتی می‌توانید خودتان یک فیلتر طراحی کنید و آن را در مخزن فیلترهای دوربین اینستاگرام با اسم خودتان به اشتراک بگذارید. این مخزن به اندازه‌ای هیجان‌انگیز و متنوع است که می‌توانید هر فیلتری را در هر سبکی درآن پیدا کرده و در ثبت تصاویر و ویدئوهای خود استفاده کنید.همانوطور که می‌دانید محتوا یک اهرم قوی برای برندینگ است برای یادگیری ایجاد محتوا برای اینستاگرام به صفحه آموزش تولید محتوا برای اینستاگرام مراجعه کنید.

جمع‌بندی

اینستاگرام همین حالا هم یک غول در جامعه رسانه‌های اجتماعی است. اما طبق پیش‌بینی اکثر کارشناسان شبکه‌های اجتماعی، این پلتفرم باز هم در حال رشد کردن است و به زودی به یک نسخه بهتر از خودش تبدیل می‌شود.

بنابراین اگر شما هم به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین می‌خواهید آغوش خود را به روی دنیای آینده رسانه‌های اجتماعی باز کنید، می‌توانید از همین حالا برای سرمایه‌گذاری در اینستاگرام برنامه‌ریزی کنید. به عنوان اولین قدم پیشنهاد می‌دهیم که سری به آموزش اینستاگرام بزنید. بعد از آن نیز کافیست با کاربردی‌ترین روش‌های افزایش فالوور اینستاگرام در وبلاگ ژاکت آشنا شوید تا با این سیر صعودی اینستاگرام همراه شوید.

پست های مرتبط

تأثیر ریپورتاژ بر برندینگ

تاریخ: 1400/05/05

بازدید: 3116

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

در این مجال قصد داریم که ضمن بازتعریف برخی واژه‌ها به اهمیت فناوری اطلاعات و تبلیغات در بستر وب بپردازیم.

مدرس

@ins