بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

سئو یا seo چیست؟ بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو


سئو یا seo چیست؟ بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

با سئو سایت، کسب و کارتان را به  موتورهای جستجو معرفی می‌کنید و از این طریق کاربران زیادی را به سمت سایت‌تان هدایت می‌کنید .

امروزه پیشرفت تکنولوژی و رشد روزافزون افراد به فضاهای اینترنتی سبب شده است تا کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن تغییر شکل بدهند .

به قول حامد مهدی‌زاده مدیر سئوروز :

" سئو یعنی شروع درآمد از کسب و کار شما در اینترنت و چیدن استراتژی برای شروع کسب و کار در آینده .شما به عنوان صاحب یک کسب و کار نه تنها باید یک وب سایت تجاری داشته باشید بلکه برای رشد کسب و کارتان در فضای دیجیتال نیز نیازمند سئو هستید ."

اگر کسب و کارتان را به کاربران معرفی نکنید، هیچ‌کس جز خودتان از این موضوع باخبر نخواهد شد .

اما سئو دقیقاً به چه معنا است؟ مفهوم سئو چیست؟

سئو چیست

تعریف‌های زیادی برای سئو ارائه شده است. با نگاهی به نظرات متخصصین این حوزه می‌توان مفهوم سئو را از سه جنبه بررسی کرد:

1- سئو: بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

متداول‌ترین تعریفی که از سئو وجود دارد در زمینه تمرکز بر روی وب سایت و موتورهای جستجو است. در این تعریف سئو یعنی " بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو " .

به بیان ساده‌تر، سئو یعنی هر چیزی که به شما کمک می‌کند تا وب سایت‌تان را طوری بهینه‌سازی کنید که رتبه بالایی از گوگل کسب کند. در گذشته سئو مربوط به مواردی مانند سئو داخلی بود .

اما در سالهای اخیر برای رتبه گرفتن از گوگل، موارد دیگری مانند برند ، تجربه کاربری ، طراحی ، محتوا و  مهارت‌های نوشتاری نیز اهمیت پیدا کرده‌اند .

 سئو تمام مواردی که به بهتر شدن سایت‌تان کمک می‌کند را شامل می‌شود. که این شامل عملکرد منظم کارهایی مانند :

  • تحقیق کلمات کلیدی (Keyword research)
  • سئو داخلی(On‐page SEO)
  • لینک سازی (Link building)
  • سئو فنی (Technical SEO) است .

2- سئو: تطبیق محتوا با نیاز کاربران

بدون شک عبارت "محتوا پادشاه نیست!" به گوشتان خورده است زمانیکه به دنبال بهینه‌سازی سایت‌تان هستید، تولید محتوایی که مطابق با نیاز کاربر باشد، یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهید .

از این منظر، سئو به معنای این است که بفهمیم کاربران اینترنتی به دنبال چه چیزی هستند و کمکشان کنیم آن چیزی را که می‌خواهند به دست آورند، بطوریکه هم کاربر و هم موتورهای جستجو راضی باشند !

3- سئو: بازاریابی اینترنتی

از دید بیزینیس، سئو یعنی راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین و استفاده از سرچ‌های ارگانیک بعنوان کانال‌های ارتباطی با مشتریان .

در سئو شما می‌توانید از رقبا سبقت بگیرید و با ترافیک ارگانیکی که بدست می آورید، مشتری بیشتری جذب کنید .

شاید با انجام سئو مجبور باشید هزینه زیادی (مای و زمانی)  صرف کنید .اما این بهترین راه جذب مشتری و حتی ارزانترین راه در مدت زمان طولانی است .

موتورهای جست ‌و جو چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای جستجوگر همچون گوگل برای پیمایش (کراولینگ) صفحات در وب از ربات‌ها یا خزنده‌ها استفاده می‌کنند. خزنده‌ها دائماً از صفحه ‌ای به صفحه دیگر و از سایتی به سایت دیگر می‌روند و اطلاعات مربوط به آن صفحات و سایت‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

پس از آن اطلاعات را فهرست ‌بندی کرده (ایندکسینگ) و در دیتابیس (پایگاه داده‌ها) خود ذخیره می‌کنند. در مرحله بعدی، موتورهای جست ‌وجو اطلاعات را با استفاده از الگوریتم‌ها و فاکتورهای متعدد خود آنالیز می‌کنند تا ترتیب نمایش صفحات را در نتایج جست ‌و جو برای کوئری‌های کاربران مشخص کنند.

گوگل و سایر موتورهای جست ‌وجو فاکتورهای زیادی را (همچون کمیت و کیفیت محتوا، کمیت و کیفیت عبارات کلیدی) برای رتبه‌بندی نتایج در نظر می‌گیرند.

الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو به گونه ‌ای طراحی شده‌اند که صفحات معتبر مرتبط با عبارات سرچ شده را نمایش می‌دهند و تجربه جست‌ وجوی کارآمد را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در نظر گرفتن این فاکتورها در بهینه ‌سازی سایت و محتواهای خود باعث می‌شود تا صفحات شما در ابتدای لیست نتایج جست‌ وجو قرار بگیرد.

برخلاف تبلیغات پولی برای کسب رتبه (Google Ads)، در سئو برای رسیدن به صفحه اول نتایج، نمی‌توانید به موتورهای جست‌وجو پول پرداخت کنید.

سئو (SEO) چگونه کار می‌کند؟

در واقع، سئو (seo) تلاش می‌کند با استفاده از مجموعه تکنیک ‌های خود در داخل و خارج از سایت شما، رتبه وب ‌سایت شما را در لیست نتایج موتورهای جست ‌وجو (SERPs) بهتر کند.

به طور خاص، وظیفه شما این است که مطمئن شوید موتورهای جست ‌وجو سایت شما را به عنوان بهترین نتیجه برای جست ‌وجوهای کاربران در نظر بگیرد. در نتیجه، احتمال دیده صفحات سایت شما برای جست ‌وجوهای مرتبط توسط کاربران بیشتر شود.

 هرچه شانس دیده شدن صفحات وب ‌سایت شما در نتایج جست‌ وجو بیشتر باشد، احتمال جلب توجه و جذب مشتریان احتمالی موجود به سمت تجارت شما بیشتر است.

در نهایت، کسب ‌وکار شما رشد چشمگیری پیدا می‌کند.

اهمیت سئو (SEO) در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

سئو بخش اساسی در بازاریابی دیجیتال است، زیرا امروزه اکثر افراد برای تأمین نیازهای خود (یافتن اطلاعات، مشاوره، خرید، فروش و ...) از اینترنت استفاده می‌کنند.

سرچ اغلب منبع اصلی دریافت ترافیک آنلاین برای برند شما بوده و سایر کانال‌های بازاریابی را تکمیل می‌کند. بیشتر دیده شدن و قرار گرفتن در صدر نتایج جست ‌وجو گوگل، شما را نسبت به رقبای کاری ‌تان معتبرتر جلوه می‌دهد.

به علاوه، در رشد چشمگیر کسب ‌و کار شما تأثیر اساسی می‌گذارد.

اهمیت سئو (SEO) برای سایت چیست؟

همچنان که گفته شد در جامعه دیجیتال امروزی بیشتر افراد برای انجام کارهای خود از اینترنت استفاده کرده و نیازهای خود را در موتورهای جست‌وجو سرچ می‌کنند. گوگل محبوب ‌ترین موتور جست ‌وجو در جهان است. بیش از 75 درصد کاربران از گوگل استفاده می‌کنند.

جمع بندی :

قرار گرفتن در صفحه نخست لیست نتایج گوگل کاری سخت و کمی طولانی اما لذت ‌بخش است. لازمه این کار سئو به صورت حرفه‌ ای است.

بنابراین، باید گفت که آموزش پیشرفته و کاربردی سئو جهت قرار گرفتن در صفحه نخست گوگل برای صاحبان تمامی کسب‌ و کارها ضروری است.

با وجود تعاریف مختلفی که از سئو ارائه می‌شود، تمامی وب‌ سایت‌ ها تنها به یک دلیل از سئو بهره می‌برند و آن هم اهدافی است که سئو دنبال می‌کند.  

اگر شما صاحب یک بیزینس مانند یک فروشگاه آنلاین هستید، حتما دیده شدن وب ‌سایت، فروش محصولات، معروف شدن برند و در نهایت موفق بود در بیزینس خود، جزء اولویت‌های شما هستند!

پس سعی کنید محور سئو وب سایت تان را روی ارائه محتوایی کاربردی برای مخاطب هدف‌تان قرار دهید تا در نتایج گوگل به بهترین جایگاه برسید.

جهت دسترسی به مقالات مرتبط با "سئو" کلیک کنید: https://sid.ir/514

پست های مرتبط

تأثیر ریپورتاژ بر برندینگ

تاریخ: 1400/05/05

بازدید: 3085

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

در این مجال قصد داریم که ضمن بازتعریف برخی واژه‌ها به اهمیت فناوری اطلاعات و تبلیغات در بستر وب بپردازیم.

مدرس

@ins