بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

آیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد


مدت مطالعه: 4 دقیقه

پژوهشگران همواره به دنبال اثر بخشی مقالات علمی خود هستند. یکی از این راه‌ها افزایش تعداد محققان در نگارش مقاله است، مقالات هم‌تالیفی به خصوص مقالات با هم‌تالیفی خارجی استنادات بیشتری دریافت می‌کنند. همکاری با محققان میان رشته‌ای نیز به افزایش تعداد استنادات دریافتی کمک می‌کند. از دلایل این افزایش استنادات در مقالات دارای هم تالیفی می‌توان به مهارت‌های تکمیلی مولفین، یادگیری متقابل و دسترسی به امکانات اشاره کرد و از منظر عاملی تعداد مولفان بیش‌تر می‌تواند با افزایش بازدید و نیز خوداستنادی بیش‌تر همراه باشد. علاوه بر این هم‌تالیفی بین‌المللی نیز همراه با تعداد استنادات دریافتی بیش‌تر از هم‌تالیفی داخلی مشاهده شده است و دلیل آن هم می‌تواند کیفیت و نفوذ بیش‌تر است.

چگونه استنادات خود را افزایش دهیم؟

مطالعات کتابسنجی زیادی در خصوص رابطه تعداد نویسندگان و افزایش استنادات وجود دارد. نمودار زیر تعداد نویسندگان و میانگین استناد به هر سند مدارک علمی حوزه موضوعی تحلیل احساس را نشان می‌دهد. بر این اساس، بیشتر مدارک علمی این حوزه موضوعی با همکاری سه نویسنده نگارش شده‌اند. همچنین مدارک علمی که توسط یک نویسنده نگارش شده‌اند میانگین استناد به هر سند سه، و این مقدار برای مدارک علمی با هم تالیفی چند نویسنده برابر با یازده است. رابطه معناداری میان تعداد نویسندگان یک مدرک علمی و تعداد استنادات آن در این مطالعه دیده شده است (Keramatfar & Amirkhani, 2019).

برای دریافت آخرین‌های بلاگ و بن تخفیف در خبرنامه عضو شوید.

Bibliometrics of sentiment analysis literature

 

بررسی مدارک علمی منتشر شده توسط پژوهشگران پژوهشگاه رویان، مشخص شد متوسط استناد به هر مدرک علمی حاصل از هم تالیفی بین‌المللی برابر با 14، هم تالیفی داخلی برابر با 6 و بدون همکاری خارج از پژوهشگاه رویان برابر با 4 بوده است (کرامت فر و رفیعی خشنود, 1395).

با مرور دو مقاله بالا، مشخص شد که بررسی تعداد هم تالیفی و تعداد استنادات از مواردی است که در مقالات کتابسنجی به کار می‌رود. در ویدیو زیر می‌توان نحوه محاسبه آن را ملاحظه نمود. برای آشنایی بیشتر با نرم افزار بیب اکسل کلیک کنید.

 

منابع: 

Keramatfar, A., & Amirkhani, H. (2019). Bibliometrics of sentiment analysis literature. Journal of Information Science, 45(1), 3-15. doi:10.1177/0165551518761013

 

کرامت فر, ع., و رفیعی خشنود, م. (1395). ارزیابی بروندادهای علمی پژوهشگاه رویان. علم سنجی کاسپین.

پست های مرتبط

چگونگی تعیین مجلات هسته در یک حوزه موضوعی(قانون پراکندگی برادفورد)

تاریخ: 1399/08/21

بازدید: 5440

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

توزیع بردفورد و یا قانون پراکندگی

مدرس

@ins

Usage Count در وب آو ساینس

تاریخ: 1399/11/12

بازدید: 2901

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

خوانش در وب آو ساینس

مدرس

@ins

آشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرش

تاریخ: 1399/10/13

بازدید: 3495

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

شاخص‌ های استنادی

مدرس

@ins

آشنایی با شاخص‌های کتابسنجی (قسمت اول):استنادات و خود استنادی

تاریخ: 1398/08/18

بازدید: 4848

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

استنادات و خود استنادی

مدرس

@ins

تسهیم و وزن‌دهی به مدارک علمی

تاریخ: 1400/07/20

بازدید: 1396

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

در کتابسنجی برای امتیاز دهی به نویسنده در یک مدرک علمی راه هایی وجود دارد که به این امتیاز دهی، تسهیم و وزن‌دهی گفته می شود . تسهیم و وزن‌دهی مدارک علمی به دو بخش اصلی یعنی تسهیم و وزن‌دهی تعداد مدارک علمی و تسهیم و وزن‌دهی تعداد استناد انجام می شود.

مدرس

@ins

آشنایی با شاخص‌های کتابسنجی(قسمت دوم): شاخص هرش

تاریخ: 1398/08/18

بازدید: 5254

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

شاخص هرش

مدرس

@ins

روش شناسی رتبه‌بندی تاثیر دانشگاه THE

تاریخ: 1398/02/03

بازدید: 3255

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

methodology University Impact Rankings times

مدرس

@ins

آشنایی با شاخص ام، شاخص جی، شاخص ای و شاخص آی‌تن

تاریخ: 1398/08/20

بازدید: 3335

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

کتابسنجی و علم‌سنجی

مدرس

@ins

آشنایی با روش شناسی رتبه‌بندی موسسات SIR

تاریخ: 1398/09/30

بازدید: 3492

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

روش شناسی SIR

مدرس

@ins

کتابسنجی برای چه افرادی مناسب است؟

تاریخ: 1401/04/14

بازدید: 835

1401

زمان مطالعه: 3 دقیقه

کتابسنجی به بررسی تاریخ علم، از راه ردگیری جنبش‌های تاریخی و توسعه حوزه‌های موضوعی مختلف که حاصل کار پژوهشگران است، می‌پردازد.

مدرس

@ins