بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

نکات عملی در مورد شرح جداول و نمودارها برای نگارش مقالات علمی


چگونه برای جداول و نمودارهای مقالات علمی خود شرح بنویسیم؟

نگارش مقالات علمی بخش جدایی ناپذیر از فرآیند تحقیقاتی است. نویسندگان نگارش و انتشار مقالات علمی در مجلات خاص را به عنوان هدف قرار می‌دهند. مقاله‌ای که شامل داده تحقیقاتی دست اول است، دارای بخش‌های مختلفی از جمله مقدمه، روش‌ها، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری است. معمولا نمودارها و جداول، داده‌های پیچیده را به صورت بصری در بخش نتایج مقاله ارائه می‌دهند. چگونه خوانندگان اطلاعاتی که برای آنها در جداول و نمودارها آمده، درک می‌کنند؟ پاسخ این سوال آسان است. آنها به شرح[1] جداول و نمودارها نگاه می‌کنند.

شرح‌ها، نمودارها، جدول‌ها یا عکس‌ها را در مقاله توضیح می‌دهند.

 

شرح‌ها باید این دو الزام را رعایت کنند:

  • به خوانندگان اهمیت نمودار یا جدول را نشان دهند.
  • به تفسیر نتایج نهان در این موارد کمک می‌کند.

اغلب دانشجویان برای نگارش شرح با مشکلات زیر مواجه‌اند:

  • شرح‌هاشامل چه مواردی هستند و ساختار آنها چگونه است؟
  • شرح‌ها در کدام قسمت مقاله یا گزارش فنی باید قرار بگیرد؟

 کارگاه های آموزشی

 

شرح‌ جداول و نمودارها

در یک مقاله یا گزارش‌ فنی، جداول و نمودارها اطلاعات کیفی را نشان می‌دهد. هدف این است که داده‌ها به صورت مصور ارائه شود تا خواننده اطلاعات فنی و زمینه را به سادگی درک کند. همیشه در هنگام توصیف مقادیر بزرگ داده‌ها استفاده از انواع مختلف نمایش داده‌ها (جداول، نمودار داده‌ها، نمودار پراکندگی، تصاویر و غیره) را در نظر داشته باشید.

در نگارش شرح جداول و نمودارها موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • عناوین در بالای جداول و در سمت راست[2] قرار می‌گیرند. جداول از بالا به پایین شماره‌گذاری می‌شوند. به عنوان مثال: جدول 1.
  • عناوین تصاویر در پایین آن‌ها قرار می‌گیرند. می‌توان اعداد را به شکل نمودار، عکس‌ یا طرح‌واره[3] نمایش داد. عناوین تصاویر معمولا از پایین به بالا خوانده می‌شوند.
  • عناوین شامل شماره تصویر/جدول، عنوان و هر زمان که لازم باشد دیگر اطلاعات توصیفی می‌شوند.
  • هم‌چننین در صورتی که منبع داده‌ها جای دیگری باشد، در همان قسمت شرح به آن ارجاع دهید.
  • درک روشنی از مفهوم مربوط به آزمایش داشته باشید.
  • اطلاعات خود را به صورت منطقی مرتب کنید.
  • اگر لازم است واحدهای اندازه‌گیری داده‌ها، سنجه‌های میانگین، مدت آزمایش و سطح معناداری را ارائه دهید.

عناوین یا شرح باید داستان کوتاهی را بیان کنند

عناوین یا شرح باید داستان کوتاهی را در مورد نمودارها و جداول برای خوانندگان بیان کنند. در ادامه نکاتی برای نگارش عناوین خواهد آمد:

  • شرح باید در عین کوتاهی توصیف جامعی از داده‌ها به دست دهد.
  • شرح باید کاملا گویا بوده و اطلاعات کافی را بدون ارجاع خواننده به متن مربوط فراهم کند.
  • شرح باید شامل اطلاعات مهمی از قبیل توصیف (نوع آزمایش)، روش یا تکنیک مورد استفاده (اندازه نمونه، نوع حیوانات مورد استفاده، شرایط آزمایش و غیره) و نتایج به دست آمده (مقدار p) باشد.
  • شرح باید به صورت یک جمله کامل نوشته شود. (در صورتی که مقاله به زبان انگلیسی باشد باید با حرف بزرگ شروع شود.)
  • شرح باید خواننده را در جایابی و درک داده‌هایی که به دنبال آن است، کمک کند.
  • شرح باید زمینه داده‌ها را به صورت روشن بیان کند.
  • فونت شرح باید کوچک‌تر از متن مقاله باشد.
  • عناوین باید در سمت راست نمودار یا جدول قرار بگیرند (در صورنی که متن به زبان انگلیسی است سمت چپ و وسط قرار بگیرد.).

دوره آموزشی ورد برای پژوهشگران

 

با این حال برای دو مورد آخر حتما راهنمای مجله مورد نظر خود را بررسی کنید.

چند شرح تصویر و جدول که به صورت مناسب نوشته شده است:

منبع: (https://www.overleaf.com/16744469whjwcjmcgxtw#/64164224/)

https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=230050

(Source: https://www.overleaf.com/16744374kttvywpdqyby#/64163939/)

 

برای درج شرح نمودار و جدول در ورد: word مراحل زیر را انجام دهید:

  1. روی تب References کلیک کنید.
  2. روی Insert caption کلیک کنید.
  3. برچسب کپشن خود را انتخاب کنید.
  4. ok را بزنید.

برای نگارش شرح به صورت خودکار در متن نیز بعد از تب References، روی cross References کلیک کنید و برچسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

می‌توانید فیلم را ملاحظه کنید.

منبع: www.enago.com

 


[1] legends

[2] در زبان انگلیسی در سمت چپ قرار می‌گیرند.

[3] طرح‌واره یا شماتیک، نموداری برای نمایش عناصر یک سامانه‌است که به جای استفاده از تصاویر واقعی، با استفاده از نمادهای کلی ترسیم می‌شود.

پست های مرتبط

مزایا و ابزارهای گوگل اسکالر

تاریخ: 1398/06/13

بازدید: 11744

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

آشنایی با گوگل اسکالر (جستجو و ساخت پروفایل)

مدرس

@ins

اضافه کردن تب اندنوت در ورد

تاریخ: 1400/12/28

بازدید: 4631

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

نرم افزار اندنوت ، نرم افزاری است که برای مدیریت  منابع علمی به کار می رود . یکی از امکانات نرم افزار اندنوت ، ارجاع دهی در ورد است .

مدرس

@ins

استفاده از ایموجی ها در فتوشاپ

تاریخ: 1400/02/02

بازدید: 2054

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

قرار دادن ایموجی emoji در فتوشاپ

مدرس

@ins

گوگل داکس: دسترسی مشترک به یک فایل، تبدیل گفتار به متن

تاریخ: 1399/05/06

بازدید: 4257

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

تبدیل گفتار به متن

مدرس

@ins

اینفوگرافی: مروری بر فرآیند داوری مقالات

تاریخ: 1398/04/11

بازدید: 4814

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

An overview into peer review

مدرس

@ins

چگونه در پرسشنامه آنلاین سوال تکراری وارد کنیم

تاریخ: 1399/10/20

بازدید: 1339

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

آشنایی با گوگل فرم

مدرس

@ins

چگونه از ایلوستریتور خروجی png بگیریم

تاریخ: 1399/12/09

بازدید: 1987

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

آشنایی با Adobe Illustrator

مدرس

@ins

آشنایی با گزینه جدید شبکه اجتماعی ریسرچ‌گیت

تاریخ: 1398/12/14

بازدید: 3839

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

مهارت و تجربه در ریسرچ گیت

مدرس

@ins

کتابخانه مجلس شورای اسلامی، منبعی برای محققان در حوزه علوم انسانی

تاریخ: 1398/05/12

بازدید: 7359

1398

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

مدرس

@ins

چگونه ارجاع درون متنی مقاله خود را با اندنوت تغییر دهیم؟

تاریخ: 1399/03/19

بازدید: 5498

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

آموزش اندنوت

مدرس

@ins